TIEDOTTEET
 

Kansainvälistä digitaalista museoviikkoa vietetään tänä vuonna kesäkuussa

Kansainvälinen digitaalinen museoviikko, #MuseumWeek, järjestetään tänä vuonna kesäkuussa 7.-13.6.2021. #MuseumWeek kutsuu kulttuuri-instituutioita ympäri maailman osallistumaan virtuaaliseen tempaukseen, jossa tarkastellaan seitsemän päivän aikana seitsemää eri teemaa seitsemän hashtagin avulla. Kampanjaviikon teemana on tänä vuonna luovuus.

Kansainvälistä, digitaalisille alustoille keskittyvää museoviikkoa vietetään tänä vuonna kesäkuussa 7.-13.6.2021. #MuseumWeek innostaa museoita ympäri maailmaa lähtemään mukaan seitsemän päivää kestävään ja seitsemän eri teeman ympärille keskittyvään virtuaaliseen festivaaliin. Kampanjaviikkoa vietetään eri sosiaalisen median alustoilla. Tarkoituksena on nostaa esiin museosisältöjä ja osallistaa yleisöjä sosiaalisessa mediassa, niin kansainvälisten kuin paikallisten yleisöjen keskuudessa.

Viikon teemat

Tänä vuonna museoviikon teemana on luovuus, #creativity, mutta jokaiselle viikonpäivälle on myös oma teemansa ja hashtaginsa. Hashtagit ovat maanantaista sunnuntaihin järjestyksessä seuraavat:

#OnceUponAtimeMV

#BehindTheScenesMW
#ChildrensEyesMW
#EurekaMW
#GiveAcaptionMW
#ArtIsEverywhereMW 
#WordsForTheFutureMW

Jokaiselle viikonpäivälle voi suunnitella oman, teemaan sopivan postauksen, jossa käytetään päivän hashtagia. #MuseumWeek tulee tiedottamaan verkkosivuillaan tarkemmin hashtagien merkityksistä lähiviikkoina. Kampanjaviikosta kiinnostuneiden kannattaakin seurata digitaalisen museoviikon omia verkkosivuja kevään aikana.

Mikä #MuseumWeek?

Kansainvälistä digitaalista museoviikkoa on vietetty vuodesta 2014. Kyseessä on ensimmäinen virtuaalinen globaali tapahtuma, joka järjestetään yhtä aikaa niin Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Weibossa, WeChatissa ja VKontaktessa. Mukana on ollut vuosittain yli 60 000 tahoa yli sadasta maasta. 

Lue lisää osoitteessa museum-week.org.


 

Suomen museoliitto 24.3.2021