Museokortin myynti kasvoi viidellä prosentilla vuonna 2020
Museokortin myynti ja käyttö pysyi koronakriisistä ja museoiden sulkemisista huolimatta hyvällä tasolla vuonna 2020.
Museokortin myynti ja käyttö pysyi koronakriisistä ja museoiden sulkemisista huolimatta hyvällä tasolla, vaikkakin maaliskuussa-toukokuussa ja joulukuussa Museokortin myynti laski 40-60 prosenttia edellisvuoden tasosta. Museokortin käyttö oli erityisen vahvassa kasvussa kesäkuukausina.
”Museokortin uusimisaste on museoiden sulkemisista ja muista koronan aiheuttamista epävarmuuksista huolimatta pysynyt korkealla tasolla. Noin 70 prosenttia sen omistajista uusi korttinsa vuonna 2020. Lisäksi uusien Museokorttien myynti ylsi kaikkien aikojen ennätykseen. Hyvän tuloksen takana on epäilemättä ihmisten kasvava halu kokea museoiden tarjoamia elämyksiä, mutta myös tukea museoiden toimintaa”, iloitsee Suomen Museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.
Kokonaisuudessaan museoiden kävijämäärät laskivat vuonna 2020 Museokortin käyttömäärää enemmän, sillä koronarajoitukset vaikuttivat merkittävästi museoiden ryhmävierailuihin ja tapahtumiin. Todennäköisesti myös pääsymaksutulot laskivat. Tähän yksi merkittävä syy on se, että ulkomaiset turistit olivat poissa. Tarkemmat tiedot vuoden kokonaiskehityksestä saadaan, kun Museoviraston Museotilasto 2020 valmistuu.
Lisätietoja:
Pääsihteeri Kimmo Levä
kimmo.leva@museoliitto.fi
040 1662816