Hae sivustolta
TIEDOTTEET
 

Museoliitto rohkaisee suomalaismuseoita ottamaan osaa kansainväliseen digitaaliseen museoviikkoon toukokuussa 2020

Kansainvälinen digitaalinen museoviikko kutsuu kulttuuri-instituutioita ympäri maailman osallistumaan virtuaaliseen tempaukseen, jossa tarkastellaan seitsemän päivän aikana seitsemää eri teemaa seitsemän hashtagin avulla. 

Kansainvälistä, digitaalisille alustoille keskittyvää museoviikkoa vietetään suomalaista museoviikkoa edeltävällä viikolla eli 11.-17.5.2020. Digitaalisen museoviikon tarkoituksena on innostaa museoita ympäri maailmaa lähtemään mukaan seitsemän päivää kestävään ja seitsemän eri teeman ympärille keskittyvään eri sosiaalisen median alustoilla tapahtuvaan virtuaaliseen festivaaliin. 

Tarkoituksena on nostaa esiin museosisältöjä ja osallistaa yleisöjä sosiaalisen median alustoilla niin kansainvälisten kuin paikallisten yleisöjen keskuudessa.

Tänä vuonna museoviikon teemana on yhteishenki, #togetherness, mutta jokaiselle viikon päivälle on myös oma teemansa ja hashtaginsa.

Maanantain hashtag on #HeroesMW, sankarit. Viikon ensimmäinen päivä omistetaan kaikille niille urheille yksilöille, jotka taistelevat COVID-19 virusta vastaan. Ensimmäinen päivä on hyvä tilaisuus tarkastella sankaruutta taiteessa ja kulttuurissa. 

Tiistain teema on #CultureInQuarantineMW. Voit kutsua yleisösi luomaan uudelleen tunnettuja taideteoksia kotonaan Museokortin #karanteenitaidetta tapaan. 

Keskiviikon teema on #togetherMW, yhdessä. Teema on kunnianosoitus kollektiivisuudelle ja yhteisille ponnisteluille, joita tarvitaan globaalien haasteiden selättämiseksi.

Torstain teemana toimii #MuseumMomentsMW, museohetket. Rohkaise yleisöjäsi jakamaan parhaimmat museomuistot sanoin ja kuvin. Tämä on myös hyvä päivä jakaa muistoja oman instituutiosi suurista päivistä.

Perjantain teema on ilmasto, #climateMW. Ilmastokriisistä voi nostaa monia näkökulmia, jotka koskevat meitä kaikkia. 

Lauantain teema on teknologia, #TechnologyMW. Teknologian avulla ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa tänä poikkeusaikana. Kerro millaista teknologiaa museosi hyödyntää yhteydenpidossa yleisöihinsä. Tarjoaako museonne esimerkiksi virtuaalikierroksia? Tässä välissä voi myös esitellä museon verkkokaupan.

Viikon viimeisenä päivänä, sunnuntaina, hashtag on #dreams, unelmat. Päivän aikana yleisöt voi kutsua unelmoimaan paremmasta maailmasta.

Kansainvälistä digitaalista museoviikkoa on vietetty vuodesta 2014. Kyseessä on ensimmäinen virtuaalinen, globaali tapahtuma, joka järjestetään yhtä aikaa niin Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Weibossa, WeChatissa jaVKontaktessa. Mukana on ollut vuosittain yli 60 000 osanottajaa yli 200 maasta. 

Lue lisää kansainvälisestä digitaalisesta museoviikosta täällä: https://museum-week.org

 

Suomen museoliitto 11.3.2020