Vuoden museoviestintšteko 2019 -finalistit on valittu

Vuoden museoviestintäteko 2019 -kilpailun finaaliin on valittu viisi viestintätekoa: Hotelli- ja ravintolamuseon Suomen eväät -radio-ohjelmasarja, Joensuun taidemuseo Onnin NÄKY-teos, KAMU Espoon kaupunginmuseon Kauppiastavaratalo Heikintori 50 vuotta, Postimuseon Pienlehtiä ja punkpostia -näyttelyn viestintä sekä Turun museokeskuksen ”U Can’t Touch This Turku Castle Summer Edition 2018”.

Suomen museoliitto ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitea järjestävät kolmatta kertaa Vuoden viestintäteko -kilpailun. Kilpailuun tuli määräaikaan mennessä 12 hakemusta, joista palkintolautakunta on valinnut finaaliin viisi kokonaisuutta. 

– Raadilla oli mielekäs tehtävä käydä läpi hakemuksia ja keskustella finalistien valintakriteereistä. Hakemukset olivat todella tasokkaita ja mukana oli monipuolinen kattaus viestintäkeinoja, -kanavia ja viestittäviä aiheita. On hienoa, että palkintoa hakee monia persoonallisia, yllättäviä, vaikuttavia ja näkyviä tekoja, summaa palkintoraadin puheenjohtaja, Suomen museoliiton viestintäpäällikkö Nelli Korpi.

Vuoden museoviestintäteko 2019 -finalistit

Hotelli- ja ravintolamuseon Suomen eväät -radio-ohjelmasarja

Loppuvuonna 2017 toteutettu kahdeksanosainen radio-ohjelmasarja Yle Puheelle toi museon asiantuntijuuden laajan yleisön tietoisuuteen kekseliäällä ja yllättävällä tavalla. Yle Areenassa podcasteina kuunneltavissa olevat ohjelmat muun muassa leivästä, makkarasta ja viinasta ovat pysyvää populaaria asiantuntijuuden vahvistamista, tavoittavat laajasti uusia yleisöjä ja kertovat museotyöstä viihdyttävällä tavalla. Radion käyttäminen viestinnässä on harvinaisempaa ja sen kautta tavoitettavat kuulijaluvut merkittäviä. Museon viestinnällä on ihailtava slogan ”ikuisen perjantain museo”, joka kertoo pilke silmäkulmassa ja rennolla otteella tehtävästä työstä unohtamatta museotyön pelisääntöjä.

Joensuun taidemuseo Onnin NÄKY-teos

Kuopiolaiset taiteilijat Partanen ja Lamusuo työryhmineen toteuttivat taidemuseon kokoelmien pohjalta NÄKY-3D-videomäppäysteoksen museon julkisivuun marraskuussa 2018. NÄKY on viestintätekona innovatiivinen ja laadukkaasti nykyaikaista teknologiaa hyödyntävä tapa tuoda museon kokoelmia esille ja laajemman yleisön tietoisuuteen. Teos on katsottavissa verkossa pysyvästi ja sen vaikuttavuuteen pääsee sitäkin kautta hyvin käsiksi. NÄKY innosti varsinkin paikallista yleisöä ja toi museon näyttävästi kaupunkitilaan osaksi arkea ja elämää. Yksinkertaisuudessaan toimiva ja tehokas viestintäteko.

KAMU Espoon kaupunginmuseon Heikintori 50 

Lokakuussa 2018 Espoon Tapiolassa sijaitseva Heikintori täytti 50 vuotta. Siihen liittyvästä museon Facebook-julkaisusta levisi laaja keskustelu ja seurasi lukuisia mediaosumia, joilla oli merkittäviä vaikutuksia torin suojelupäätökselle. Heikintori 50 on perinteinen, mutta erinomaisesti hoidettu esimerkki lumipalloilmiöstä, jossa pieni viestinnällinen pelinavaus tuottaa merkittävän lopputuloksen. Museoiden tehtävä on ottaa osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja pyrkiä vaikuttamaan yhteiskuntaan – tässä on onnistuttu hienosti. Median haltuunotto, tiedon jakaminen, kokonaisvastuu mediakiinnostukseen vastaamisesta ja yleisön kiinnostuksen herättäminen sosiaalisessa mediassa on hoidettu esimerkillisesti. 

Postimuseon Pienlehtiä ja punkpostia -näyttelyn viestintä

Punk on elämäntapa, kuten ovat museotkin. Marraskuusta 2017 marraskuuhun 2018 avoinna olleen Pienlehtiä ja punkpostia -näyttelyn viestintä onnistui erittäin hyvin. Se tavoitti laajasti kohderyhmänsä, uusia yleisöjä ja saavutti huomattavaa näkyvyyttä mediassa. Viestintää tehtiin pitkäjänteisesti, systemaattisesti ja kokonaisvaltaisesti. Laajat sidosryhmäverkostot saatiin mukaan hienosti. Viestintä oli monipolvista: sarjakuvaa, blogia, tapahtumia, normiksi muuttuneiden somekanavien rinnalla perinteistä viestintää unohtamatta. Viestinnän tarkoitus ei ole pelkästään syöttää tietoa, vaan kannustaa tiedon kriittiseen tulkintaan – siinä Postimuseo onnistui hyvin. 

Turun museokeskuksen ”U Can’t Touch This Turku Castle Summer Edition 2018”

U Can’t Touch This Turku Castle Summer Edition 2018 on museokeskuksen henkilökunnan suunnittelema ja toteuttama musiikkivideo, joka julkaistiin Kansainvälisenä museopäivänä 18.5.2018. Videolla museon henkilökunta tanssii periodipuvuissa MC Hammerin vuonna 1990 julkaistun U Can’t Touch This-kappaleen tahdissa. Video on hauska, positiivinen ja uudenlainen täsmäase viestin läpiviemiseen ja nuorempien kohderyhmien tavoittamiseen. Musiikkivideolta välittyy heittäytymisen iloa ja rakkautta asiaan. Se on valloittava tapa kertoa museotyöstä ja saavuttanut sosiaalisessa mediassa paljon näkyvyyttä. 

Vuoden viestintäteko 2019 -voittaja julkaistaan Valtakunnallisten museopäivien Museopalkintogaalassa Tampereella 16. toukokuuta 2019. 

Viestintäteko-kilpailussa palkintolautakunnan jäseniä ovat Museoviraston kehittämisjohtaja Pirjo Hamari, Suomen museoliiton viestintäpäällikkö Nelli Korpi (pj), Rauman kulttuurijohtaja Risto Kupari, Ylen toimittaja Teemu Laaksonenja Kuntaliiton erityisasiantuntija Johanna Selkee.Vuoden museo -lautakunnassa olevat Maija EkosaarijaPauli Sivonenjääväsivät itsensä Vuoden viestintäteko -kilpailun arvioinnista sidonnaisuuksien vuoksi. Heidän tilalleen nimitettiin ICOM Suomen viestintävastaavat Antti Kauppinenja Laura Kauppinen. Raadin sihteerinä toimii Suomen museoliiton projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo.

 

Lisätiedot

Suomen museoliiton viestintäpäällikkö ja Vuoden viestintäteko -raadin puheenjohtaja 
Nelli Korpi
p. 044 4300 704
nelli.korpi@museoliitto.fi

https://museoliitto.fi/museopalkinnot

https://www.facebook.com/suomen.museoliitto/

https://twitter.com

Suomen museoliitto 21.3.2019

Siirry sivun alkuun