Museo-lehti 1/2012: Tekniikalla voidaan toteuttaa kaikki ideat

Uusimmat videoseinät kuluttavat virtaa vähemmän kuin tavallinen hiustenkuivaaja. Kuva: Petri Ryöppy

Museo-lehden vuoden 2012 ensimmäisen ammattilaisnumero ilmestyy perjantaina 24.2. Lehden teemana on Tekniikka. Pääjutusta vastaa Luontokeskus Haltian näyttelypäällikkö Petri Ryöppy. Lehdestä löytyvät myös kännykät, smartit, tabletit, QR-koodit ja museokentän uusi kokoelmanhallintajärjestelmä. Lehden uusi Markkinapaikka-ilmoitusliite korvaa aiemmin ilmestyneen museoalan palvelu- ja tuotehakemisto PATUn.

Mitä saisi olla? Äänisuihkuja, 3D-mallinnuksia vai lisättyä todellisuutta? Nykytekniikalla voidaan toteuttaa kaikki näyttelysuunnittelun ideat, myös ne huonot, toteaa lehden pääjutun kirjoittaja Petri Ryöppy. Valtavista mahdollisuuksista huolimatta teknologia edellä ei pidä rynnätä uuden näyttelyn suunnitteluun. Sen sijaan pitää arvioida, miten juuri tämä tekniikka auttaisi sisällön välittämisessä. Ryöppy esittelee myös, millaista teknologiaa vuonna 2013 avattava Luontokeskus Haltia tulee pitämään sisällään - paljastamatta kuitenkaan ihan kaikkea ennen avajaisia!

Kännykät, smartit ja tabletit ovat nykyisin oleellinen osa Tekniikan museon vierailukokemusta. Leenu Juurola ja Riina Linna kertovat kuinka erilaiset kannettavat päätelaitteet ovat auttaneet ylittämään museon perinteisiä rajoja. Tuomo Paakkanen puolestaan esittelee jutussaan mobiilikoodeja, jotka vapauttavat näyttelytilan vaikka kokonaan tekstimassasta. Koodien avulla näyttelykohteisiin voidaan liitää käytännössä rajattomasti informaatiota ja uudenlaisia verkkopalveluita, jotka on nähtävissä esimerkiksi asiakkaan oman kännykän kautta.

Lehdessä esitellään myös Museo 2015 -hanketta, jonka tavoitteena on siirtyminen museoiden yhteiseen kokoelmanhallintajärjestelmään. Kehitystyön edellytyksenä on museokentän sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin. Hankkeeseen osallistuminen voi edellyttää luopumista räätälöidyistä kokoelmanhallintaohjelmista ja perinteisistä työtavoista. Verkostoitumalla ja yhdessä toimien on kuitenkin mahdollista saada aikaan parempia tuloksia koko museosektorin ja kulttuuriperintömme hyväksi.

Lehdessä kerrotaan myös muun muassa kolmiulotteisesta mallinnuksesta ja uusitun Luonnontieteellisen museon onnistuneesta näyttelysuunnitteluprosessista, jossa oli mukana alusta lähtien koko henkilökunta. Näyttelykritiikissä Katriina Pielilä-Juntura arvioi Kultturitalo Korundin avajaisnäyttelyn Nature Forte.

Pääkirjoituksesta vastaa Kimmo Levä. Hän on huolissaan museoalan rahoituksen leikkureista, jotka ovat erittäin huonosti ajoitettuja, eivätkä miltään osin hyväksytyn hallitusohjelman tai Euroopan tasolla julkaistujen kulttuurialojen tavoitteiden mukaisia.

Kolumnissa Markku Valkonen puolestaan jatkaa Guggenheim-keskustelua, pohtien mikä isossa G:ssä hiertää. Guggenheim-hanke ei ole kallis yhteiskunnallinen investointi, hän muistuttaa. Jos puolentoista kiertoliittymän hinnalla saadaan pääkaupunkiin kulttuurista ja taloudellista nostetta, hinta on edullinen.

Museo-lehdessä on mukana myös uusi Markkinapaikka-ilmoitusliite, jossa kohtaavat museoalan ammattilaiset ja alan palveluiden tarjoajat. Markkinapaikka korvaa aiemmin ilmestyneen PATU - Museoalan tuote- ja palveluhakemiston, ja se julkaistaan vastaisuudessa kaksi kertaa vuodessa Museo-lehden ammattinumeroiden 1 ja 3 yhteydessä. Markkinapaikka löytyy myös sähköisenä julkaisuna täältä.

Lehden jakelu laajentuu

Museo-lehden jakelu laajentuu vuoden 2012 alusta alkaen siten, että lehti lähetetään vastaisuudessa Suomen museoliiton jäsenmuseoiden henkilökunnalle työosoitteisiin Soimu - Museoalan puhelinmuistion mukaisesti. Uudistuksella kehitetään Museoliiton tiedonvälitystä entistä kattavammaksi.

Tutustu tarkemmin lehden sisältöön

Suomen museoliitto 22.2.2012

Siirry sivun alkuun