13.5.2006

Museoviikko 15.-21.5 ja Museopäivät 17.-19.5

Museoviikolla katsotaan tulevaisuuteen

Valtakunnallista Museoviikkoa vietetään 15.-21.5.2006 teemalla Museot ja nuoret. Mukana on lähes 120 museota, joissa järjestetään tänä vuonna erityisesti nuorille suunnattuja tapahtumia, opastuksia ja työpajoja. Torstaina 18.5. vietetään vuodesta 1977 lähtien järjestettyä Kansainvälistä museopäivää, jolloin useisiin museoihin on ilmainen sisäänpääsy.

Monissa museoissa pääsee Museoviikon aikana tutustumaan museoiden kulissien takaiseen elämään ja monipuoliseen tehtäväkenttään. Museoviikolla muun muassa pohditaan yhdessä nuorten kanssa mitä he haluaisivat säilyttää nykypäivästä ja miten tämä päivä näyttäytyy tulevaisuudessa. Myös Museoliiton nettisivuille voi kirjata omia ajatuksia aiheesta ’Mitä ei saa hävittää?’ osoitteessa www.museot.fi/museorannekekampanja.

Museoviikon ohjelma museoittain, alueittain ja päiväkohtaisesti löytyy osoitteesta www.museoviikko.fi. Lisätietoja ja kuvamateriaalia tapahtumista saa mukana olevista museoista. Museoviikon koordinoi Suomen museoliitto.

Valtakunnalliset museopäivät Espoossa

Museoviikon aikana museoalan ammattilaiset kokoontuvat Valtakunnallisille museopäiville Espooseen 17.-19.5.2006. Myös Museopäivillä tarkastellaan museoiden ja nuorten suhdetta. Lisäksi keskustellaan muun muassa kulttuuriviennistä ja museolakiuudistuksesta sekä kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vaikutuksista kulttuuripalveluihin.

Museopäivien pressitilaisuus järjestetään Espoon kulttuurikeskuksessa keskiviikkona 17.5. kello 10:00.

Museoviikko verkossa

www.museoviikko.fi