Museoliitto

1.3.2023

Kysely kokoelmahallintajärjestelmiin liittyen: Museoliitto kartoittaa museoiden mahdollisuuksia tallentaa ISNI-tunnuksia

Museoliitto kartoittaa museoiden valmiuksia tallentaa ISNI-tunnuksia kokoelmanhallintajärjestelmiin, vastaa kyselyyn 17.3. mennessä.

Taiteilijat haltuun! – yhteistyötä ja yhteentoimivaa metadataa ISNI-tunnusten avulla -hanke alkaa maaliskuussa 2023. Hanke aloitetaan kyselyllä, jossa kartoitetaan kokoelmahallintajärjestelmien valmiuksia tallentaa ISNI-tunnuksia.

Kysely on tarkoitettu kaikille museoille, mutta erityisesti toivomme vastauksia taidemuseoista. Kysely on avoinna 1.–17.3.2023. Kyselyyn vastaaminen kestää noin 5–10 minuuttia. Kyselyyn pääsee vastaamaan tästä linkistä: https://www.lyyti.fi/questions/c3abf7a953

Tietoa hankkeesta

Kuvaston hankkeessa Taiteilijat haltuun! – yhteistyötä ja yhteentoimivaa metadataa ISNI-tunnusten avulla hankitaan ISNI-tunnukset Suomen museoliiton ja Osuuskunta Suomen taide ja taidekokoelmat kokoelmanhallintajärjestelmissä oleville taiteilijoille ja automatisoidaan Kuvaston ja Museoliiton välistä metatiedon vaihtoa ISNI-tunnuksen avulla. Museoliitto on vastannut vuodesta 2017 jäsenmuseoidensa kokoelmateosten digikäytön raportoimisesta Kuvastolle Taidekokoelmat verkkoon -sopimukseen perustuen.

Mikä on ISNI?

ISNI-tunnus (International Standard Name Identifier) on kansainvälinen tunniste, jolla voidaan identifioida globaalisti, ainutkertaisesti ja pysyvästi henkilöiden ja yhteisöjen julkiset identiteetit.

ISNI-tunnuksen avulla voidaan erottaa samannimiset henkilöt ja yhteisöt toisistaan ja se kokoaa yhteen saman henkilön tai yhteisön nimen variaatiot ja nimenmuodot (esimerkiksi saman nimen erilaiset translitteraatiot).

Lisätietoa:

Sampsa Heinonen
palvelupäällikkö
Kookos-kokoelmahallinta, Suomen museoliitto
sampsa.heinonen[at]museoliitto.fi

Katerina Sornova
kehittämispäällikkö
Kirjastoverkkopalvelut, Kansalliskirjasto
katerina.sornova[at]helsinki.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä