MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Taidekokoelmat verkossa -sopimus

Sopimuksella museot saavat rajattomat verkkovälitysoikeudet kaikkiin tekijänoikeuden alaisiin kokoelmateoksiinsa allekirjoittamalla sopimuksen Suomen museoliiton kanssa. Sopimuksella museot sitoutuvat noudattamaan Suomen museoliiton ja Kuvaston välistä sopimusta yleisten sopimusehtojen mukaisesti. Yleiset sopimusehdot ja liittymissopimus ovat tulostettavissa sivun alareunassa. Sopimukseen voivat liittyä kaikki suomalaiset ammattimaiset museot.

Sopimus sisältää museoille vuosimaksun, joka perustuu museon kokoelmien kokoon. Uudet palvelumaksut tulevat voimaan 1.1.2022 alkaen. Sopimuksen mukaiset uudet maksut ovat seuraavat:

• kokoelmien koko pienempi kuin 2 000 teosta, 628 euroa + alv 24 % /vuosi
  • kokoelmien koko 2 000–5 999, maksu 1361 euroa + alv 24 % /vuosi
  • kokoelmien koko suurempi kuin 6 000 teosta, maksu 2 932 euroa + alv 24 % /vuosi
Palvelumaksut 31.12.2021 asti ovat seuraavat:
  • kokoelmien koko alle 2 000 teosta, maksu 600 euroa + alv 24%/vuosi
  • kokoelmien koko 2 000–5 999 teosta, maksu 1 300 euroa + alv 24 %/vuosi
  • kokoelmien koko yli 6 000 teosta, maksu 2 800 euroa + alv 24 %/vuosi

Museon kokoelmien koon perusteena käytetään vuosittain julkaistavan Museotilaston tietoja. Jos museon tietoja ei julkaista vuosittaisessa Museotilastossa, museo toimittaa tiedon kokoelmien määrästä vuosittain Museoliitolle 30.11. mennessä.

Sopimusmaksut käytetään lyhentämättömänä Kuvastolle ja edelleen taiteilijoille maksettaviin tekijänoikeuskorvauksiin. Museoiden sopimusmaksuilla katetaan Suomen museoliiton ja Kuvaston välisen sopimuksen kustannuksista 1/3.

Sopimus tulee täyttää kahtena samanlaisena kappaleena, joista yksi tulee kummallekin osapuolelle. Allekirjoitetut sopimuskappaleet (2 kpl) toimitetaan osoitteeseen: Suomen museoliitto, Annankatu 16 B 50, 00120 HELSINKI.

Lisätietoja:

Petra Havu