MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Opi museossa -viikko

Opi museossa -viikko järjestetään 12. kertaa lokakuun alussa 5.–8.10.2021.

Valtakunnallista koululaisten ja opiskelijoiden Opi museossa -viikkoa vietetään tutustumalla museoihin oppimispaikkoina niin fyysisesti kuin virtuaalisesti. Viikon aikana koululaisille ja opiskelijoille suunnattua ohjelmaa järjestetään useissa museossa ja moniin museoihin on vapaa pääsy. Myös museot voivat jalkautua kouluihin ja tuottaa erilaisen oppitunnin tai päivän museosisältöjen parissa. Museot voivat tarjota striimattuja opetuspaketteja koululaisille ja opiskelijoille.

Aikataulu ja ohjelma 2021

Opi museossa -viikko järjestetään lokakuun alussa 5.–8.10.2021. Koululaisten ja opiskelijoiden oman teemaviikon puitteissa voi järjestää monenlaista ohjelmaa lapsille. Viikon ohjelmaa suunnitellessa kannattaa tutustua Opimuseossa.fi-sivuston Vinkkejä Opi museossa -viikon viettoon -sivuun.

Opi museossa -viikon ohjelma tapahtumakalenteriin

Museot voivat halutessaan ilmoittaa Opi museossa -viikolle järjestämänsä ohjelman Opi museossa -viikon tapahtumakalenteriin, jonne kaikki viikon tapahtumat kootaan. Museot voivat päivittää kalenterin museot.fi-näyttelykalenterin tunnuksilla. Lisätäkseen uuden tapahtuman tapahtumakalenteriin, tulee päivitystyökalusta valita "Lisää uusi tapahtuma", ilmoittaa tapahtuman päivämäärä ja ajankohta, laittaa ruksi kohtaan "Osa Opi museossa -viikon ohjelmaa" ja tallentaa tiedot.

Graafinen ilme

Opi museossa -kampanjaviikolla on oma graafinen ilme. Bannerit ja julisteet ovat museoiden vapaasti käytettävissä ja ladattavissa tältä sivulta. Vuoden 2021 bannerit ovat saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi viimeistään syyskuussa 2021.

Muista somessa: #opimuseossa

Museoviikon viestintä

Museoliitto rohkaisee museoita viestimään museonsa Opi museossa -viikolle järjestämästä ohjelmasta aktiivisesti eri kanavoissa. Museoliitto tiedottaa tapahtumakalenteriin kootuista Opi museossa -viikon tapahtumista medialla noin viikkoa ennen tapahtumaviikkoa.

Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo(a)museoliitto.fi