Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Opi museossa -viikko

Opi museossa -viikko järjestetään 11. kertaa lokakuun alussa 6..–9.10.2020. Koululaisten ja opiskelijoiden oman teemaviikon puitteissa voi järjestää monenlaista ohjelmaa lapsille ja nuorille tai esimerkiksi jalkautua kouluihin. Tänä vuonna viikon vietossa painotetaan museoiden aineistojen saavutettavuutta.

Valtakunnallista koululaisten ja opiskelijoiden Opi museossa -viikkoa vietetään tutustumalla museoihin oppimispaikkoina myös virtuaalisesti. Viikon aikana koululaisille ja opiskelijoille suunnattua ohjelmaa järjestetään useissa museossa ja moniin museoihin on vapaa pääsy. Myös museot voivat jalkautua kouluihin ja tuottaa erilaisen oppitunnin tai päivän museosisältöjen parissa. Useilla museoilla on striimattuja opetuspaketteja koululaisille ja opiskelijoille.

Tänä vuonna viikon ohjelmassa korostetaan erityisesti museoiden aineistojen ja kokoelmien saavutettavuutta. Viikon ohjelmaan voi nostaa esiin museon kokoelmia ja verkossa olevia aineistoja sekä entiseen tapaan kaikenlaiset muutkin koululaisille ja opiskelijoille suunnatut ohjelmat.

Viikon ohjelmaa suunnitellessa kannattaa tutustua Opimuseossa.fi-sivuston Vinkkejä Opi museossa -viikon viettoon -sivuun.

Ilmoittautuminen Opi museossa -viikolle

Opi museossa -viikolle ilmoittaudutaan Museot.fi-sivuston näyttelykalenterin päivitystunnuksilla samalla tavalla kuin Museoviikolle. Valitse kohta "uusi tapahtuma", täytä tiedot ja laita rasti kohtaan "Opi museossa". Jos olet unohtanut Näyttelykalenterin käyttäjätunnuksen tai salasanan, uudet tunnukset voi pyytää Eeva-Liisa Taivassalolta.

Museoiden ohjelmat päivittyvät ilmoittautumisesta suoraan Opi museossa -tapahtumakalenteriin. Joka avautuu kevään aikana.

Museoliitto tiedottaa medialle Opi museossa -viikon tapahtumista noin viikkoa ennen tapahtuman alkua.

Julisteet ja bannerit 2020

Tästä alta löydät Opi museossa -viikon vuoden 2020 julisteet ja bannerit.

projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo(a)museoliitto.fi