Museiförbundets styrelse för perioden 2022–2023 har valts

Ph.D., EMBA Pekka Sauri har för en fjärde period valts till ordförande för Finlands museiförbund på förbundets 99:e årsmöte 19.5.2022. Mötet ordnades i samband med de Riksomfattande museidagarna i Mariehamn.

På mötet valdes till styrelsen för Finlands museiförbund för en treårsperiod två nya medlemmar. I styrelsen börjar chef för kultur- och museiväsendet Ulla Kinnunen från Tusby och verkställande direktör Olli-Pekka Leskinen från St. Michel.

Som gamla medlemmar i Finlands museiförbunds styrelse fortsätter samlingsdirektör Teemu Ahola, museidirektör Kimmo Antila, museidirektör Reetta Heiskanen, direktör för museiväsendet Hanna-Kaisa Melaranta, samlingsförvaltningschef Riitta Ojanperä, museitjänstdirektör Marjo Poutanen, museidirektör Johanna Rassi, museitjänstdirektör Juhani Ruohonen, museidirektör Heidi Rytky och utvecklingskoordinator Iina Wahlström.

Finlands museiförbund är en centralorganisation för professionellt skötta museer som är grundad år 1923 och representerar över 400 museiobjekt.

Tilläggsinformation

Petra Havu