Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Museovision hakuklinikka 19.1.2018

Museovision toisen hakuklinikan ohjelma koostuu asiantuntijapuheenvuoroista sekä työpajaosuudesta. Päivän aikana osallistujilla on mahdollisuus kuulla näkemyksiä näyttely-designista ja case-esimerkkejä uudistushankkeista, niiden ratkaisuista, mittakaavasta ja johtamisesta. Lisäksi hakuklinikkaan sisältyy työpajaosuuksia ja keskusteluja eri teemoista ja aiheista.

Tilaisuuden keynote-puheenvuorot:

Esther Dugdale - Creative Director at Event Communications
The many award winning projects that Esther has delivered for Event include Kelvingrove Art Gallery and Museum and the Riverside Museum, both in Glasgow, Robert Burns Birthplace Museum in Scotland, M-Shed in Bristol, and the Clore Interactive Gallery at Manchester City Art Gallery. Esther also ran the team that recently completed the acclaimed National Army Museum in London and is currently directing the development of a ground-breaking new life sciences museum in Munich, Germany.

Event Communications is Europe’s largest design practice focused on museum experience design.

Jussi Ängeslevä, toinen luova johtaja, ART+COM Studios
Professori Jussi Ängeslevä asuu Berliinissä ja hän luennoi eri puolilla maailmaa muun muassa laajenevasta median käsitteestä, digitaalisuudesta ja interaktiosuunnittelusta. Akateemisen työnsä lisäksi Jussi toimii ART+COM studion toisena luovana johtajana.

Jussi Ängeslevän laajemman esittelyn voit lukea hänen verkkosivuiltaan: http://angesleva.iki.fi/bio/ (englanniksi).

Ohjelma ja aikataulu
PE 19.1.2018, klo 9:30–16:30
Kansallismuseo (Mannerheimintie 34)

09:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
10:00 Päivän avaus, erityisasiantuntija Johanna Ruohonen, Suomen Kulttuurirahasto
10:15 Keynote-puheenvuoro: "Creative Collaborations: from vision through to realisation - Exploring the creative relationships that make for inspiring new museum experiences", Creative Director Esther Dugdale, Event Communications
11:15 Työpajojen ja ryhmäkeskusteluiden ensimmäiset osuudet. Kansallismuseon auditorio sekä ryhmätyötilat
12:15 Lounas (omakustanteinen)
13:15 Työpajat ja ryhmäkeskustelut jatkuvat. Kansallismuseon auditorio sekä ryhmätyötilat
14:45 Kahvitauko
15:15 Keynote-puheenvuoro: “Käyttöliittymän merkitys”, toinen luova johtaja Jussi Ängeslevä, ART+COM Studios
16:30 Tilaisuus päättyy

Päivän aikana osallistujille tarjotaan eri teemoja ja aiheita käsitteleviä työpajoja, esittelyjä ja ryhmäkeskusteluja, jotka johdattelevat näyttelyuudistusten toteuttamiseen. Osallistujat jaetaan 5 eri ryhmään, jotka kiertävät eri pisteillä. Kunkin session kesto on aina 25–30 min, jonka jälkeen ryhmiä vaihdetaan.

Työpajojen ja ryhmäkeskusteluiden ohjelma klo 11:15–12:15 ja klo 13:15–14:45:

1. Kehittämispäällikkö Timo Kukko, Metsähallitus: "Näyttelytilan mahdollisuudet"

2. Museonjohtaja Marjo Mikkola, Tekniikan museo: "Miten rahoittaa näyttelyuudistus?"

3.  MMT Osmo Mattila, Helsingin yliopisto & Miina Kalso, Lapin yliopisto: "Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden elämysteknologiat"
Työpajassa esitellään Helsingin yliopiston ja yhteistyökumppaneiden Mixed Reality -teknologiademoja: 1) Lisätyn todellisuuden museosovellukset mobiililaitteille, 2) MS Hololens lisätty todellisuus / hologrammiteknologia, 3) Itsenäinen sisällön luominen – Miten virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää tänään, tässä ja nyt? Demojen tarkoituksena on esitellä viimeaikaisimpia MR -näyttelyteknologioita ja herättää ajatuksia siitä, miten niitä voidaan hyödyntää museoiden palveluntarjonnassa.

4. FT Jani Holopainen, KK Pilvi Ahtinen, Helsingin yliopisto: "Museoalan palvelumuotoilumalli ja elämysten käyttäjälähtöinen kehittäminen"
Helsingin yliopiston palvelumuotoilumalli: Kuopion luonnontieteelliselle museolle kehitetyn palvelumuotoilumallin esittely ja sen soveltaminen. Työpajassa opiskellaan palvelumuotoilun perusteet: Kuinka konseptoinnilla ja demoilla voidaan selvittää kohderyhmiä, kanavia, viestinnän sisältöä, brändivaikutusta, sekä kehittää omaa liiketoimintamallia ja markkinointistrategiaa. Työpajassa sovelletaan mallia osallistujien omiin kehitystarpeisiin ryhmissä.

5. Projektipäällikkö Hanna Forssell, Kansallismuseo: "Näyttelykäsikirjoitus ja sisällöntuotanto Kansallismuseon näyttelyuudistuksessa"
Käsikirjoitus on näyttelyn lähtökohta. Miten se tukee esinevalintoja, tilasuunnittelua ja millaisin tavoin se muokkautuu näyttelykäyttöön? Työpajassa pohditaan yhdessä käsikirjoitusprosessia, jossa erilaiset osaamiset ja näkökulmat yhdistyvät ja millaisten valintojen eteen näyttelyntekijät joutuvat – sekä mietitään kenen ääni näyttelyssä kuuluu ja kenelle se on suunnattu.

Museovisio-hakuklinikka on maksuton. Tilaisuus on tarkoitettu Museovisio-apurahahausta kiinnostuneille museoille ja hakuklinikkaan voi ilmoittaa max. 2 henkilöä/museo. Rajoitettu osallistujamäärä on 130 henkilöä. Lämpimästi tervetuloa!

Ilmoittautumiset Suomen museoliiton koulutuskalenterin kautta.

Lisätietoja Museovisiosta:
Janne Tielinen