Museokortti

Museokorttifaktoja:

• Museokortti otettiin käyttöön 5.5.2015
  • Järjestelmässä 280 kulttuurihistoriallista ja taidemuseota kaikkialla Suomessa
  • 81 % kaikista suomalaisista tuntee Museokortin (Lähde: Taloustutkimus 12/2017)
  • Yli 220 000 valmistettua Museokorttia (1/2019)
  • Aktiivisessa käytössä 160 000 Museokorttia (1/2019)
  • Asiakastyytyväisyys 4,9 (asteikko 1-5)
  • Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot 2014-2017  +56 % (Lähde: Museoviraston museotilasto)
  • Museoiden yhteenlasketut kävijämäärät 2014-2017  +35 % (Lähde: Museoviraston museotilasto)

Katso lisätietoja ja faktoja Museokortista.

Museokortti-kohteeksi liittyminen

Mikäli olette kiinnostuneet liittymään Museokortti-kohteiden iloiseen joukkoon, ennen yhteydenottoa on hyvä tutustua Museokortti-järjestelmän yleisiin sopimusehtoihin. Sopimusehdot löytyvät sivun alalaidasta.

Liittymisprosessi vie useita kuukausia. Museokorttiin liittyvällä museolla tulee olla vakaa langaton wifi-verkkoyhteys lipunmyynnissä. Jokaisesta Museokortti-kohteesta tulee voida ostaa Museokortti.

Kun kohde on tutustunut sopimusehtoihin, voi allekirjoitetun hakemuksen ja tietoa museokohteesta voi lähettää alla olevaan museokoordinaattorin osoitteeseen. Hakemus menee Museokortin hallituksen kokoukseen käsiteltäväksi. Museokoordinaattori on yhteydessä hallituksen päätöksestä kaikkiin hakeneisiin museoihin. Hyväksytyt kohteet lisätään Museokortin määrittämän aikataulun mukaan tekniseen järjestelmään. Ennen myynnin aloittamista uuden kohteen tulee osallistua Museokortin koulutukseen, joita järjestetään pääasiassa pääkaupunkiseudulla.

Kortin lukijalaitteet, markkinointimateriaalit ja Museokorttiin liittyvä aloituskoulutus ovat Suomen museoliiton jäsenille maksuttomia. Muille järjestelmän jäsenmaksu on vuosimaksu 250 euroa.

Lue lisää Suomen museoliiton jäsenyydestä.

Lisätietoja liittymisestä:
Museokoordinaattori