TIEDOTTEET

Euroopan historian talo kerää koronakriisiin liittyvää aineistoa kokoelmiinsa
Euroopan historian talo kerää Make Covid History -hankkeen myötä kokoelmiinsa esineitä ja aineistoja, jotka kertovat elämästä Euroopassa koronakriisin keskellä. Euroopan historian talo toivoo kaikkien eurooppalaismuseoiden laajentavan yhteistyössä hankkeessa kartutettavaa kokoelmaa.

Ilmoita ohjelmaa ja digitaalisia aineistoja Opi museossa -viikolle
Opi museossa -viikko järjestetään 6.-9.10.2020 teemalla saavutettavuus. Tänä vuonna viikkoon voi osallistua esimerkiksi tarjoamalla digitaalisia sisältöjä oppilaitosten käyttöön. Museoliitto rohkaisee museoita merkitsemään tarjoamansa ohjelman lisäksi digitaalisia oppimateriaaleja ja aineistoja Opi museossa -tapahtumakalenteriin.

Vielä ehtii kutsua poliitikon museoharjoitteluun
Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaviikko lähestyy. Museot ovat ideoineet monipuolisia, käytännönläheisiä työharjoittelupäiviä. Kutsut on otettu innolla vastaan ja museoharjoitteluun on ilmoittautunut jo useita kansanedustajia, kunnanvaltuutettuja sekä muita päättäjiä. Kampanjaviikkoa vietetään 24.–28.8.2020.

NEMO on julkaissut raportin eurooppalaisten museoiden digitalisaatiota käsittelevästä tutkimuksesta
NEMO eli Network of European Museum Organisations toteutti keväällä 2020 tutkimuksen liittyen eurooppalaisten museoiden digitalisaatioon ja kokoelmien digitointiin. Tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia eurooppalaiset museot kohtaavat digitoidessaan kokoelmiaan ja perustaessaan verkkoon avoimen pääsyn alustoja.

Euroopan kulttuuriperintöpalkintojen 2021 haku nyt auki
Suomen parhailla arkkitehdeilla, käsityöläisillä, kulttuuriperinnön asiantuntijoilla, niin ammattilaisilla kuin vapaaehtoisilla, julkisilla ja yksityisillä yhteisöillä sekä paikallisyhteisöillä on mahdollisuus saada tunnustusta saavutuksistaan. Euroopan kulttuuriperintöpalkintojen 2021 haku on nyt auki 1.lokakuuta 2020 saakka, kertoo Europa Nostra Finland.

Suomen museoliitto täyttää 100 vuotta vuonna 2023
Museoliitto katsoo jo vuoteen 2023. 100-vuotisjuhlavuoden valmistelut on käynnistetty kuluneen kevään aikana. Museoliiton 100-vuotisjuhlaa vietetään sekä museoammattilaisten että museokävijöiden kanssa. Merkkivuosi tarjoaa museoille mahdollisuuden olla näkyvästi esillä koko vuoden ajan.

Ilmoita museosi Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaan
Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaviikkoa vietetään 24.–28.8.2020. Suomen museoliitto kannustaa kaikkia museoita kutsumaan omalle toiminnalle olennaiset päättäjät tutustumaan museon toimintaan.

Näyttelytuloilla kasvava merkitys museotaloudessa
Museotilaston 2019 mukaan museoiden toiminta on vahvassa kasvussa. Museoiden budjetit kasvoivat 6,5 % edelliseen vuoteen verrattuna. Kasvusta 38 % tuli palvelutuloista ja 62 % avustuksista. Tilaston perusteella avustuksia lisäsivät erityisesti kunnat.

Museoliiton kirje kansanedustajille
Suomen museoliitto lähetti 12.6.2020 kansanedustajille kesäkirjeen. Kirjeen voit lukea tästä tiedotteesta. Kirjeen ohessa jokaiselle kansanedustajalle toimitettiin kesän MUSEO-lehti 2/2020.

European Museum of the Year Award (EMYA) 2021 hakuaikaa jatkettu
Vuoden eurooppalainen museo 2021 -kilpailun hakuaikaa on jatkettu elokuun alkuun saakka. Kilpailuun voivat osallistua kaikki viimeisten kolmen vuoden aikana avatut tai uusitut museot.

Katariina Korolainen on aloittanut Yhteinen Perintö Oy:n projektiassistenttina
Katariina Korolainen työskentelee kesän ajan Digimuseo.fi:n projektiassistenttina.

Museot avautuvat 1.6. alkaen – museoiden kävijämäärien kasvu jatkumassa
Museot avautuvat yleisölle jälleen 1.6.2020 alkaen. Suomen museoliiton teettämän kyselyn perusteella 26 % suomalaisista aikoo lisätä museokäyntejään tulevien kuukausien aikana.

Suomen museoliitto rohkaisee museoita ottamaan osaa Opi museossa -viikkoon 6.-9.10.2020
Opi museossa -viikkoa vietetään tänä vuonna 11. kerran 6.-9.10.2020. Tämän vuoden teemana on saavutettavuus. Suomen museoliitto rohkaisee museoita ottamaan osaa Opi museossa -viikkoon esimerkiksi tarjoamalla digitaalisia sisältöjä oppilaitosten käyttöön.

Kesän MUSEO-lehti on ilmestynyt teemalla työ
Museo-lehden 2/2020 sisältö pureutuu työ-teemaan monesta näkökulmasta. Lehden laajemmassa reportaasissa perehdytään suomalaisen työn historiaan ja sen museointiin. Lehdestä voi myös lukea rap-artisti Palefacen sovittamista työväenlauluista sekä Ebeneser Kansanlastentarhan fröbeliläisestä työkasvatuksesta.

Museo-lehti digitaalisena julkaisuna jäsenmuseoiden työntekijöille
Museoliiton jäsenmuseon työntekijät voivat lukea MUSEO-lehden digilehtenä Lehtiluukku.fi-palvelussa. Digilehti korvaa jäsenetuna lähetetyn paperilehden. Digitaalinen lehti on kätevästi luettavissa tietokoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla.

Uusi Digimuseo.fi tuo museot suomalaisten koteihin
Suomen museoliitto ja John Nurmisen Säätiö ovat tänään julkistaneet verkkopalvelun, jonka tavoitteena on koota kaikkien suomalaisten museoiden digitaaliset sisällöt ja tarjonta samaan paikkaan. Uudessa Digimuseossa pääsee tutustumaan virtuaalisesti museoiden kokoelmiin – ensimmäistä kertaa myös yhtä aikaa ystävien kanssa tai oppaan opastuksella. Tekijöiden kunnianhimoinen tavoite on kasvattaa palvelusta Suomen suosituin ja rakastetuin digitaalisia museopalveluja tarjoava sivusto.

Museoviikkoa 18.-24.5.2020 vietetään digitaalisesti
Koronavirustilanteesta johtuen Kansainvälistä museopäivää ja museoviikkoa 18.-24.5.2020 vietetään digitaalisesti. Museoviikon käynnistää uuden Digimuseo.fi-palvelun avaaminen. Lisäksi monissa museoissa järjestetään virtuaalisia opastuksia ja muita digitaalisia tapahtumia. Tapahtumat on koottu Museoviikon tapahtumakalenteriin.

Kansainvälistä museopäivää ja suomalaista Museoviikkoa vietetään ensi viikolla digitaalisesti
Kansainvälistä museopäivää vietetään 18.5.2020 digitaalisesti. Museoviikon 18.-24.5.2020 tapahtumakalenteriin ilmoitetuista ja koronavirustilanteen tähden peruutetuista ohjelmanumeroista pyydetään tekemään Tapahtuma peruutettu -merkintä Museoviikon tapahtumakalenteriin. Halutessaan museot voivat lisätä tapahtumakalenteriin digitaalista ohjelmaa.

Lähetä digitaalinen tervehdys Museopäiville!
Museoliitto kutsuu museot kertomaan lyhyen digitaalisen tervehdyksen kautta, mitä uusia ja luovia ratkaisuja poikkeustila on synnyttänyt, miten haasteita on ratkaistu ja miten poikkeuksellinen museoarki on koettu. Digitaaliset tervehdykset esitetään Helsingissä järjestettävillä Museopäivillä 1.-2.9.2020.

Ilmoittaudu Museot auki -webinaariin ja Museokortin kesäwebinaariin 26.5.2020
Suomen museoliitto ja Museokortti järjestävät tiistaina 26.5.2020 kaksi ajankohtaiswebinaaria. Museot auki -webinaari on kohdennettu kaikille Museoliiton jäsenmuseoiden työntekijöille. Museokortin kesäwebinaariin kutsutaan erityisesti Museokortti-museoiden henkilökunta.

OKM:n korona-avustusten hakuaika käynnissä
Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää ylimäärästä avustusta kulttuurin ja taiteen toimijoille koronaviruskriisistä selviämiseen. Rahoitusta suunnataan muun muassa kansallisille taidelaitoksille, kulttuurialojen yhteisöille ja ammattilaisille, valtionosuutta saaville museoille, orkestereille ja teattereille sekä elokuva-alan toimijoille.

Onhan poliitikon museoharjoittelu kalenterissa?
Tutustuta poliitikot museoosi ja tutustu itse päättäjiin. Poliitikon museoharjoittelu -viikko järjestetään viidennen kerran 24.-28.8.2020.

Kasvomaskit museoiden työntekijöille ja asiakkaille?
Suomessa varaudutaan museoiden avaamiseen yleisöille. Jotta museovierailut olisivat turvallisia, Museoliitto on neuvotellut jäsenilleen edullisen kasvomaskien yhteistilauksen. Jos museollanne on kiinnostusta osallistua kasvomaskien hankintaan yhteistilauksen kautta, toivomme alustavia tilausvarauksia 5.5.2020 mennessä.

Valtakunnalliset Museopäivät ja Museoliiton 97. vuosikokous järjestetään Helsingissä 1.-2. syyskuuta teemalla digitaalinen tulevaisuus
Suomen museoliitto kutsuu museoalan ammattilaiset yhteen jakamaan kokemuksiaan poikkeuksellisesta ajanjaksosta ja suunnittelemaan tulevaa. Syksyn Museopäivillä ollaan muuttuneen paikan lisäksi uuden, ajankohtaisen teeman äärellä. Museopäivien kaksipäiväisen ohjelman teemana on digitaalinen tulevaisuus.

Kansainvälisen digitaalisen museoviikon teemoihin tullut muutoksia
Kansainvälinen digitaalinen museoviikko järjestetään 11.-17.5.2020. Se kutsuu kulttuuri-instituutioita ympäri maailman osallistumaan virtuaaliseen tempaukseen, jossa tarkastellaan seitsemän päivän aikana seitsemää eri teemaa seitsemän hashtagin avulla. Digitaalisen museoviikon teemoihin on tullut muutoksia vallitsevan koronatilanteen tähden.

Koronakriisi uhkaa museoiden taloutta, mutta ei vie tehtäviä
Museovirasto ja Suomen museoliitto ovat toteuttaneet yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa kyselyn koronatilanteen vaikutuksista museoihin. 30.3.–6.4. toteutettu kysely lähetettiin 149 ammatilliselle museolle, ja siihen vastasi 105 museota eli 70 % Suomen ammatillisesta museokentästä. Kyselyn tulokset ovat suuntaa-antavia, sillä vastaajien joukosta jäi puuttumaan suuriakin museoita.

Museoilla on jo kiire kriisirahoitukselle
Suomen museoliitto on tyytyväinen, että valtioneuvoston 8.4.2020 esittelemässä lisätalousarviossa on huomattava kriisirahoitus kulttuurialalle. Sen tarve museoalalle on valtava. Suomen museoliitto vetoaa valtion ja kunnan päättäjiin sekä muiden museo-organisaatioiden omistajiin, että odotettu lisärahoitus kohdentuu täysimääräisenä museoille. Siten mahdollistetaan kokoelmatyöhön ja kulttuuriperinnön suojaamiseen liittyvien toimintojen jatkuminen sekä valmistautuminen museoiden näyttelyrakennusten avautumiseen.

Museot tarvitsevat kriisirahoitusta
Maanantaina 6. huhtikuuta 2020 lähetetyssä MAL:n tiedotteessa painotetaan, kuinka museoala tarvitsee kriisirahoitusta selviytyäkseen lippu- ja myyntitulojen menetyksestä. Vaikka museorakennukset suljettiin yleisöltä koronakriisin vuoksi, ei museotyön jatkuminen saa estyä, sanovat Museoalan ammattiliitto, Suomen museoliitto ja Akavan Erityisalat kehysriihikannanotossaan.

NEMOn kyselytutkimuksen tulokset paljastavat, miten eurooppalaiset museot pärjäävät koronakriisin keskellä
NEMO laati kyselytutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää kuinka eurooppalaiset museot pärjäävät koronakriisin keskellä. Nyt kyselytutkimuksen vastauksista on laadittu ensimmäinen analyysi. Lisäksi kyselytutkimuksen vastausaikaa on päätetty pidentää 17.4.2020 saakka, jotta poikkeustilanteesta ja sen vaikutuksista eurooppalaisiin museoihin saadaan mahdollisimman laaja selvitys.

Museoliiton vuosikokous siirretään myöhempään ajankohtaan

Vuoden museo 2020 -palkintoa ei jaeta koronavirustilanteen takia
Vuoden museo -kilpailusta vastaava museopalkintolautakunta on päättänyt, että Vuoden museo 2020 -palkintoa ei jaeta. Kilpailun kolme finalistimuseota jatkavat suoraan Vuoden museo 2021 -finaaliin.

Kolme teosta valittu Vuoden museojulkaisu -kilpailun finaaliin
Vuoden museojulkaisu -kilpailun finaaliin on valittu kolme teosta: Vapriikin Kadonneet kaunottaret – Tampereen rakennushistoriaa, Satakunnan museon Kahden kuvan aika sekä Maahengen kustantama Pellavaliina – Tampellan damasti 1859-1977.

Save the Date: Museopäivät järjestetään pääkaupunkiseudulla 1.-2.9.2020
Museopäivät järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti syksyllä. Ajankohta on 1.-2.9.2020.

Ei kai meillä sentään? Uusi kirja valottaa muinaisesineillä käytyä laitonta kauppaa
Museoliiton julkaisusarjan uusi artikkelikokoelma osoittaa, että muinaisesineillä käyty laiton kauppa on Suomessakin ajankohtainen aihe. Se vaatii niin päätöksentekijöiden, antiikkikauppiaiden, kulttuuriperintöammattilaisten kuin tutkijoidenkin huomiota.

Museoliiton uudet työntekijät
Museoliiton henkilökuntaan on saatu kaksi uutta osaajaa. Museoliiton koulutus- ja kehittämistiimissä harjoittelijana on aloittanut Emilia Merisalo ja Kookos-kokoelmahallintatiimissä IT-suunnittelijana Vikke Kilponen.

Museopäiviä ei järjestetä Espoossa 13.-15.5.2020 koronaviruksen aiheuttamien erityisjärjestelyiden takia

Koronaviruksen vaikutukset museoalaan
Koronaviruksen aiheuttamat erityisjärjestelyt vaikuttavat museoiden toimintaan ja talouteen merkittävästi. Museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä on esitellyt museoiden toimintaan liittyviä vaikutuksia opetus- ja kulttuuriministeriön edustajille. Tilanne kulttuurialalla on hankala, mutta sitä pyritään parhaillaan ratkomaan kaikin mahdollisin keinoin.

Muutoksia Museoliiton toiminnassa keväällä 2020
Koronavirus aiheuttaa muutoksia myös Museoliiton kevään koulutuskalenteriin. Suuri osa tilaisuuksista järjestetään myöhemmin ja niille on jo löydetty uusi ajankohta. Museopäivien järjestelyistä tiedotetaan myöhemmin tällä viikolla.

Museoliitto rohkaisee suomalaismuseoita ottamaan osaa kansainväliseen digitaaliseen museoviikkoon toukokuussa 2020
Kansainvälinen digitaalinen museoviikko kutsuu kulttuuri-instituutioita ympäri maailman osallistumaan virtuaaliseen tempaukseen, jossa tarkastellaan seitsemän päivän aikana seitsemää eri teemaa seitsemän hashtagin avulla.

Taidekokoelmat verkkoon -sopimus edesauttaa kokoelmissa olevien taideteosten saavutettavuutta
Suomen museoliiton ja Kuvaston Taidekokoelmat verkkoon -sopimuksen on tehnyt tähän mennessä 27 suomalaista museo- ja kokoelmahallinnoijaa. Sopimusmuseoista kerrotaan, kuinka sopimus on osoittautunut oivalliseksi ratkaisuksi tekijänoikeuskysymysten hallinnointiin.

Vuoden 2020 ensimmäinen Museo-lehti on ilmestynyt teemalla WAU
Museo-lehden 1/2020 pääjutussa perehdytään kansainväliseen museoarkkitehtuuriin. WAU-teemaa lähestytään myös esimerkiksi uusien suomalaisten museohankkeiden ja ajankohtaisten näyttelyvinkkien kautta.

Rohkean museon paikka? Museopäivät nostavat ohjelmassaan esille rohkeuden ja paikallisuuden museotyössä
Vuoden tärkein museotapahtuma, Valtakunnalliset museopäivät ja Suomen museoliiton 97. vuosikokous, järjestetään Espoossa 13.-15.5.2020. Tänä vuonna Museopäivien ohjelma rakentuu paikallisuuden ja rohkeuden ympärille.

Museot ja suunnittelijat -yhteishankkeessa syvennytään näyttelysuunnittelijan työnkuvaan
Mitä näyttelysuunnittelija tekee? Miksi museot tarvitsevat suunnittelijoita? Arkkitehtuurimuseossa on käynnistynyt näyttelysuunnittelua käsittelevä osaamisen kehittämishanke.

Museoiden kävijämäärät vahvassa nousussa – kasvu painottuu maksullisiin kävijöihin
Museoiden kävijämäärät kasvoivat vuonna 2019 seitsemällä prosentilla eli 508 000 kävijällä. Viime vuonna museoissa vieraili kaikkiaan 7,64 miljoonaa kävijää. Tiedot perustuvat Museoviraston äskettäin julkaisemaan Museotilastoon.

Museoliiton henkilökuntavaihdoksista
Suomen museoliitossa on käynnissä useita henkilökuntavaihdoksia. Kimmo Levä palaa toimivapaalta pääsihteerin tehtäviin. Pääsihteerin sijaisena toiminut koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila jää opintovapaalle. Pauliina Kinanen jatkaa Tokilan sijaisena.

Museoiden henkilötyövuosimäärät ovat tarkentuneet
Valtionosuuden laskennallisena perusteena olevat henkilötyövuosimäärät ovat tarkentuneet.

Museo-lehden irtonumeromyynti museoissa ja Lehtipisteen myyntipisteissä
Museo-lehti on ollut museokaupoissa kolmatta vuotta myynnissä ja Lehtipisteen myyntipisteissä vuoden 2019 toisesta numerosta alkaen. Museo-lehden irtonumeromyynti jatkuu Lehtipisteen myyntipisteissä ja tarjoamme myös museoille Museo-lehteä myyntiin asiakkailleen.

Vuoden museo -finaaliin Apteekkimuseo ja Qwenselin talo, Helinä Rautavaaran museo ja Suomen maatalousmuseo Sarka

Museoliiton ansiomitalihaku on auki
Suomen museoliiton ansiomitalit jaetaan Valtakunnallisilla museopäivillä Museopalkintogaalassa 14.5.2020 Espoossa. Mitalihakemus on tehtävä viimeistään 31.3.2020.

Museo-lehden vuoden 2020 numeroiden ilmoitusmyynti on nyt käynnissä
Museoasiakkaille suunnattun Museo-lehden ilmoitusmyynti on nyt käynnissä. Varmista museonne näkyvyys lehdessä.

Näyttelypalkkiokokeilu päättyy – Suomen Taiteilijaseura, Suomen museoliitto ja Ornamo esittävät mallin vakiinnuttamista vaikuttavuusarvioinnin jälkeen
Opetus- ja kulttuuriministeriön kolmivuotisen näyttelypalkkiokokeilun viimeiset avustuspäätökset julkistettiin loppuvuodesta. Rahoituksen ansiosta noin kaksi kolmasosaa suomalaisista taidemuseoista maksaa taiteilijoille korvauksen näyttelyn pitämisestä. Museoita edustava Suomen museoliitto sekä visuaalisen alan järjestöt Suomen Taiteilijaseura ja Ornamo toivovat, että onnistuneen kokeilun seurauksena näyttelypalkkiomalli vakiinnutetaan. Tämä edellyttäisi lisärahoitusta museoille.

Museoliiton koulutuskalenteri 2020 on julkaistu
Vuonna 2020 Museoliitto tuottaa yli 20 koulutustapahtumaa, joiden teemat käsittelevät monipuolisesti museotyön eri osa-alueita. Tavoitteena on tarjota museoalan toimijoille mahdollisuus osaamisensa päivittämiseen, laajentamiseen ja syventämiseen laadukkaan ja vaikuttavan koulutuksen avulla.

Ilmoita museosi mahdollinen nimenmuutos Museoliittoon
Onko museosi nimi muuttunut tai muuttumassa?