MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Museoviikko

Museoviikko on vuosittain toukokuussa järjestettävä museoiden yhteinen yleisökampanjoinnin viikko ja hyvä kanava alueelliseen yhteistyöhön muiden kulttuuritoimijoiden kanssa. Viikon tapahtumia voivat olla esimerkiksi museoiden näyttelyt, virtuaaliopastukset, kesänäyttelyiden avautumiset, luentotilaisuudet, esitelmät ja työpajat. Seuraavaa Museoviikkoa vietetään 17.-23.5.2021.

Aikataulut ja teema 2021

Museoviikkoa vietetään vuonna 2021 toukokuussa 17.-23.5.2021. Museoviikon aikana vietetään myös kansainvälistä Museopäivää 18.5.2021.

Museoviikko kantaa vuosittain uutta, ajankohtaista teemaa. Vuonna 2021 Museoviikon teema on Tulevaisuuden museo. Teema juontuu ICOM:n Kansainvälisen museopäivän teemasta "The Future of Museums: Recover and Recreate". Museot voivat halutessaan ottaa huomioon teeman Museoviikolle järjestämässään ohjelmassa.

Museoiden järjestämä ohjelma tapahtumakalenteriin

Museoita pyydetään ilmoittamaan Museoviikolle järjestämänsä ohjelman tapahtumakalenteriin, jonne kaikki viikon tapahtumat kootaan. Ohjelmaa voi ilmoittaa tapahtumakalenteriin seuraavasti:

1. Kirjaudu Museoviikon tapahtumakalenteriin museot.fi-näyttelykalenterin tunnuksilla.
2. Valitse päivitystyökalusta "Lisää uusi tapahtuma".
3. Ilmoita tapahtuman päivämäärä ja ajankohta.
4. Laita ruksi kohtaan "Osa museoviikon ohjelmaa".
5. Tallenna.

Graafinen ilme

Museoviikko -kampanjaviikolla on oma graafinen ilme. Bannerit ovat museoiden vapaasti käytettävissä ja ladattavissa tältä sivulta. Vuoden 2021 bannerit ovat saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi.

Muista somessa: #museoviikko

Museoviikon viestintä

Museoliitto rohkaisee museoita viestimään museonsa Museoviikolle järjestämästä ohjelmasta aktiivisesti eri kanavoissa. Museoliitto tiedottaa tapahtumakalenteriin kootuista Museoviikon tapahtumista medialle noin viikkoa ennen tapahtumaviikkoa.

Viestintäsuunnittelija Jenna Honkanen

jenna.honkanen@museoliitto.fi

Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi