MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Museoviikko

Museoviikko on vuosittain toukokuussa järjestettävä museoiden yhteinen yleisökampanjoinnin viikko ja hyvä kanava alueelliseen yhteistyöhön muiden kulttuuritoimijoiden kanssa. Viikon tapahtumia voivat olla esimerkiksi museoiden näyttelyt, virtuaaliopastukset, kesänäyttelyiden avautumiset, luentotilaisuudet, esitelmät ja työpajat. Seuraavaa Museoviikkoa vietetään 17.-23.5.2021.

Aikataulut ja teema 2021

Museoviikkoa vietetään vuonna 2021 toukokuussa 17.-23.5.2021. Museoviikon aikana vietetään myös kansainvälistä Museopäivää 18.5.2021.

Museoviikko kantaa vuosittain uutta, ajankohtaista teemaa. Vuonna 2020 Museoviikon teemana oli monimuotoinen museo. Vuoden 2021 teemasta tiedotetaan myöhemmin. Museot voivat halutessaan ottaa huomioon teeman Museoviikolle järjestämässään ohjelmassa.

Museoiden järjestämä ohjelma tapahtumakalenteriin

Museot voivat halutessaan ilmoittaa Museoviikolle järjestämänsä ohjelman tapahtumakalenteriin, jonne kaikki viikon tapahtumat kootaan. Tapahtumakalenteri avataan viimeistään huhtikuussa 2021, ja sen avautumisesta tiedotetaan museoita.

Graafinen ilme

Museoviikko -kampanjaviikolla on oma graafinen ilme. Bannerit ovat museoiden vapaasti käytettävissä ja ladattavissa tältä sivulta. Vuoden 2021 bannerit ovat saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi viimeistään huhtikuussa 2021.

Muista somessa: #museoviikko

Museoviikon viestintä

Museoliitto rohkaisee museoita viestimään museonsa Museoviikolle järjestämästä ohjelmasta aktiivisesti eri kanavoissa. Museoliitto tiedottaa tapahtumakalenteriin kootuista Museoviikon tapahtumista medialla noin viikkoa ennen tapahtumaviikkoa. Museoviikko toteutetaan yhdessä Museokortin kanssa ja Museoviikon tapahtumat näkyvät myös Museokortin viestinnässä.

Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi