2020

Museot ja suunnittelijat -yhteishankkeessa syvennytään näyttelysuunnittelijan työnkuvaan
Mitä näyttelysuunnittelija tekee? Miksi museot tarvitsevat suunnittelijoita? Arkkitehtuurimuseossa on käynnistynyt näyttelysuunnittelua käsittelevä osaamisen kehittämishanke.

Museoiden kävijämäärät vahvassa nousussa – kasvu painottuu maksullisiin kävijöihin
Museoiden kävijämäärät kasvoivat vuonna 2019 seitsemällä prosentilla eli 508 000 kävijällä. Viime vuonna museoissa vieraili kaikkiaan 7,64 miljoonaa kävijää. Tiedot perustuvat Museoviraston äskettäin julkaisemaan Museotilastoon.

Museoliiton henkilökuntavaihdoksista
Suomen museoliitossa on käynnissä useita henkilökuntavaihdoksia. Kimmo Levä palaa toimivapaalta pääsihteerin tehtäviin. Pääsihteerin sijaisena toiminut koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila jää opintovapaalle. Pauliina Kinanen jatkaa Tokilan sijaisena.

Museoiden henkilötyövuosimäärät ovat tarkentuneet
Valtionosuuden laskennallisena perusteena olevat henkilötyövuosimäärät ovat tarkentuneet.

Museo-lehden irtonumeromyynti museoissa ja Lehtipisteen myyntipisteissä
Museo-lehti on ollut museokaupoissa kolmatta vuotta myynnissä ja Lehtipisteen myyntipisteissä vuoden 2019 toisesta numerosta alkaen. Museo-lehden irtonumeromyynti jatkuu Lehtipisteen myyntipisteissä ja tarjoamme myös museoille Museo-lehteä myyntiin asiakkailleen.

Vuoden museo -finaaliin Apteekkimuseo ja Qwenselin talo, Helinä Rautavaaran museo ja Suomen maatalousmuseo Sarka

Museo-lehden vuoden 2020 numeroiden ilmoitusmyynti on nyt käynnissä
Museoasiakkaille suunnattun Museo-lehden ilmoitusmyynti on nyt käynnissä. Varmista museonne näkyvyys lehdessä.

Museoliiton ansiomitalihaku on auki
Suomen museoliiton ansiomitalit jaetaan Valtakunnallisilla museopäivillä Museopalkintogaalassa 14.5.2020 Espoossa. Mitalihakemus on tehtävä viimeistään 31.3.2020.

Näyttelypalkkiokokeilu päättyy – Suomen Taiteilijaseura, Suomen museoliitto ja Ornamo esittävät mallin vakiinnuttamista vaikuttavuusarvioinnin jälkeen
Opetus- ja kulttuuriministeriön kolmivuotisen näyttelypalkkiokokeilun viimeiset avustuspäätökset julkistettiin loppuvuodesta. Rahoituksen ansiosta noin kaksi kolmasosaa suomalaisista taidemuseoista maksaa taiteilijoille korvauksen näyttelyn pitämisestä. Museoita edustava Suomen museoliitto sekä visuaalisen alan järjestöt Suomen Taiteilijaseura ja Ornamo toivovat, että onnistuneen kokeilun seurauksena näyttelypalkkiomalli vakiinnutetaan. Tämä edellyttäisi lisärahoitusta museoille.

Museoliiton koulutuskalenteri 2020 on julkaistu
Vuonna 2020 Museoliitto tuottaa yli 20 koulutustapahtumaa, joiden teemat käsittelevät monipuolisesti museotyön eri osa-alueita. Tavoitteena on tarjota museoalan toimijoille mahdollisuus osaamisensa päivittämiseen, laajentamiseen ja syventämiseen laadukkaan ja vaikuttavan koulutuksen avulla.

Ilmoita museosi mahdollinen nimenmuutos Museoliittoon
Onko museosi nimi muuttunut tai muuttumassa?

Siirry sivun alkuun