Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Tarinat peliin -hankkeen kuukausikirje 11/2018

Hankkeen pilottimuseoiden peliprojektien tilanne syyskuun jälkeen

Lokakuu käytettiin kaikkien pelisovellusten testaukseen ja viimeistelytöihin. Kaikkien pelisovellusten osalta järjestettiin käyttäjätestauksia, joiden perusteella toteutettiin erityisesti käytettävyyteen liittyviä parannuksia ja muutoksia.

Raatihuoneen Time Janitor / Kainuun Museo

Raatihuoneen toteutukseen liitettiin enemmän kerronnallisia elementtejä, jotta pelaajat pystyisivät paremmin seuraamaan pelin edistymistä. Osa pelin toiminnallisuuksista koettiin liian haasteellisiksi kokemattomammille käyttäjille, joten joitakin niistä yksinkertaistettiin.

Turkansaaren Kirkko / Turkansaaren ulkomuseo

Turkansaari koki toteutuksen puolesta suurimmat muutokset, sillä pelin ohjeistusjärjestelmä yksinkertaistettiin ja toteutettiin uudella tavalla pelin testauksesta saadun palautteen perusteella. Lisäksi ympäristöä optimoitiin ja historiallista kontekstia sekä kirkon rakennusvaiheita tarkennettiin.

ESKO / Tekniikan Museo

ESKO koki käytettävyyden ja pelimekaniikkojen hienosäätöjä sekä parannuksia pelin ohjeistukseen. Kuukauden aikana ESKOA testasi miltei 40 eri henkilöä, joten loppukehityksen viimeistelyyn saatiin paljon hyvää kehitystietoa.

Painajaispeitto / Kajaanin Taidemuseo

Painajaispeitto koko myös käytettävyyteen liittyviä muutoksia, ja pelaajien palautteen perusteella katseohjauksen käyttäminen ja myös oikea Painajaisista paksu peite -taideteos liitettiin osaksi peliä ja sen alkuvalikkoa. Myös painajaispeittoa testasi noin 40 henkilöä, joten tarvittavat muutokset oli helppo kartoittaa ja toteuttaa palautteen ja kokemuksen pohjalta.

Nyt kaikki ilmoittautumaan Museot pelissä -tapahtumaan!

12.12.2018 Helsingin Microsoft Flux toimii tukikohtana tapahtumalle, jossa kootaan yhteen Tarinat peliin -hankkeen tuloksia, kuullaan puheenvuoroja peleistä, tarinoista ja oppimisesta sekä keskustellaan museoiden ja pelialan yhteistyön mahdollisuuksista. Lisäksi tilaisuudessa päästään pelaamaan hankkeessa kehitettyjä VR- ja mobiilipelejä ja kuullaan, kuinka pelit syntyivät.

Ilmoittautumaan pääset täällä: https://www.lyyti.fi/ilmoittaudu/Tarinat_peliin_hankkeen_paatosseminaari_0483

Museo Game Jam alkaa 7.11.

Yhdessä Finnish Game Jamin ja Suomen pelimuseon kanssa järjestämämme tapahtuma on osa Peliviikkoa. Sosiaalisessa mediassa jamin tunnelmia pääsee seuraamaan hashtageilla #museojam18 ja #tarinatpeliin.

Eikä parane unohtaa, että tapahtumassa tuotetut pelit ovat perjantaina 9.11. yleisön nähtävillä Vapriikissa. Lue täältä Vapriikin tiedote tapahtumasta.

Päivitys 14.11.:
Lue täältä, kuinka tapahtuma sujui. Mukana on myös erään osallistujamme haastattelu!

Seuraa hanketta myös Facebookissa.