Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Tarinat peliin -hankkeen kuukausikirje 10/2018

Hankkeen pilottimuseoiden peliprojektien tilanne syyskuun jälkeen

Syyskuu oli pelikehityksen puolella testauksen ja pelituntuman viimeistelyn aikaa.

Raatihuoneen Time Janitor / Kainuun Museo

Raatihuoneen kehitystyön puitteissa järjestettiin testaustapahtuma museon henkilökunnan kanssa. Historiallisen sisällön sekä peliteknisten ominaisuuksien puolesta löydettiin selkeitä kehityskohteita, jotka otettiin korjattaviksi. Pelin käytettävyyttä yksinkertaistettiin, ohjeistukseen panostettiin sekä historiallisen sisällön esitysajankohtia tarkennettiin. Raatihuoneen seikkailuun löysi tiensä myös raatihuoneen talonmiehen kertoja, jonka tarkoituksena on avata tapahtumia ja ohjata pelaajan toimia eri aikakausissa.

Turkansaaren Kirkko / Turkansaaren ulkomuseo

Museon henkilökunta testasi Turkansaaren kirkon toteutusta syyskuun alussa, ja lopulliseen toteutukseen saatiin paljon hyviä ja käyttökelpoisia huomioita. Käytettävyyttä yksinkertaistettiin ja pelin historialliseen sisältöön tehtiin tarvittavat korjaukset. Kirkon rakennuslogiikkaa hiottiin vastaamaan muutamilta osin oikeaa rakennustapaa, ja pelin ohjeistusjärjestelmään tehtiin muutoksia, jotta peli saataisiin mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.

ESKO / Tekniikan Museo

ESKO:n kehitystyössä vastaan tuli lopullisen pelin kannalta tärkeä merkkipaalu eli varsinaisilla loppukäyttäjillä toteutettu pelitesti. Testaus järjestettiin Tekniikan museon tiloissa, ja siihen osallistui 16 pääasiassa yläasteikäisiä nuorta. ESKO sai kokonaisuudessaan testausten perusteella innostuneen vastaanoton, mutta testaus paljasti käytettävyyteen ja ohjeistukseen liittyviä ongelmia. Syyskuun aikana näitä käytettävyysongelmia ja muita esille nousseita asioita hiottiin lopulliseen julkaisukuntoon.

Lue täältä tunnelmia ESKO-pelin testauspäivästä.

Painajaispeitto / Kajaanin Taidemuseo

Painajaispeiton osalta pelitoteutusta viimeisteltiin ja kehitysversio esiteltiin Taitelija Suvi Solkiolle. Sekä museon henkilökunnan että taiteilijan kommenttien perusteella tehtiin muutoksia pelitoteutukseen. Peliä testasi 19 henkilöä, joiden joukossa oli sekä opiskelijoita että vanhempia henkilöitä. Peli sai testiyleisöltä erittäin positiivisen vastaanoton. Testien aikana huomattiin peliin liittyviä kehityskohteita, jotka otettiin heti kehitettäviksi. Muutoksien jälkeen painajaispeitto eli ”Blanket heavy with nightmares” ilmoitettiin Serious Games Societyn järjestämään European Serious Games -kilpailuun.

Lue täältä lisää Painajaispeiton testauksesta.

Museo Game Jamin ilmoittautuminen on avattu!

Nyt se on viimein täällä. Suomen ensimmäinen Museo Game Jam, joka järjestetään Tampereen Vapriikissa 7.–8.11.2018. Jamissa museoiden aineistoista luodaan pelejä museo- ja pelialan yhteistyönä.

Tapahtumaan ilmoittaudutaan Eventbritessa: https://www.eventbrite.com/e/museo-game-jam-tickets-50505263603

Museoammattilaisille suunnattu tietopaketti tapahtumasta löytyy täältä: https://www.museoliitto.fi/index.php?k=13513

Tarinat peliin -hankkeen kyselyt käynnissä 31.10.2018 saakka

Tarinat peliin -hanke toteuttaa syksyn 2018 aikana kaksi kyselyä. Kyselyillä kartoitetaan museoiden ja pelialan yritysten kiinnostusta yhteistyötä kohtaan. Haluamme selvittää, ovatko pelialan yritykset kiinnostuneita historiasta, taiteesta ja tarinoista. Entä haluavatko museot tehdä yhteistyötä pelialan yritysten kanssa?

Tervetuloa vastaamaan kyselyyn, jos työskentelet joko pelialan yrityksessä tai museossa. Kyselyt ovat avoinna 31.10.2018 saakka.

Kysely museoille (https://www.lyyti.fi/questions/4805874905)
Kysely pelialan yrityksille (https://www.lyyti.fi/questions/47d1f05d44)

Hankkeen blogisarja jatkui kuvauksella pelin tekemisen prosessista

Kuinka vr-pelejä tehdään? Kuinka esimerkiksi syntyi Painajaispeitto-peli Kajaanin taidemuseolle? Nyt näihin kysymyksiin vastaa Kajaanin ammattikorkeakoulun hyötypelikehitystiimin vetäjä Kyösti Koskela. Lue Painajaispeiton tarina P.S.-blogista: https://www.museoliitto.blogspot.com/2018/10/vieraskyna-ideasta-peliksi.html

Seuraa hanketta myös Facebookissa.