Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

ESKO-peli ihastutti Tekniikan museossa

Tarinat peliin -hankkeen pilottimuseoissa päästään viimein testaamaan museoihin tuotettuja pelejä! Ensimmäinen testiryhmälle kokeiltavaksi annettu peli oli Tekniikan museon vr-peli ESKO, jota museon henkilökunta ja ryhmä paikallisia 7.-luokkalaisia testasi perjantaina 21.9.

”Vau! Mitkä maisemat!” ”Tää näyttää tosi hienolta!” ”Toi on ihan sikamagee!”

Nuorten ensireaktiot pelistä olivat hyvinkin lupaavia. Monelle vr-kokemus näytti olevan ensimmäinen laatuaan.

ESKO-pelissä pelaajan tavoitteena on suorittaa ESKOlla, ensimmäisellä Suomessa valmistetulla tietokoneella, toimenpiteet, jotka yhdessä saavat samassa huoneessa olevan minitykin ampumaan johonkin kolmesta kohteesta. Samalla pelaaja näkee, kuinka todellinen ESKO-tietokone on aikanaan toiminut.

Testiryhmälle pelin tehtävä näkyi uppoavan hyvin, eikä monikaan lähtenyt puuhailemaan omiaan vr-maailmassa. Testaajat selvästi keskittyivät peliin, ja eräs testaaja pettyi, kun ESKO ei räjähtänyt, vaikka niin oli juuri hetki aikaisemmin (vitsillä) mainostettu. Ja kun oli aika lopettaa, toinen testaaja raportoi kummallisesta tunteesta, ettei hänellä ole enää käsiä, kun vr-lasit olivat vielä päässä mutta käsiohjaimet testin vetäjän käsissä. Yksi testaaja puolestaan piti vr-kokemuksesta niin, että halusi tietää testisession jälkeen, kuinka vr-pelejä tehdään.

Myös muutamat Tarinat peliin -hankkeen ohjausryhmän ja Tekniikan museon henkilökunnan jäsenistä tahtoivat testata hankkeen pilottipelejä testipäivän päätteeksi. Kokeiltaviksi pääsivät sekä ESKO että Kajaanin taidemuseoon toteutettu Painajaispeitto. Myös aikuiset testaajat olivat peleistä innoissaan, mikä lupaa niille hyvää.

Tarinat peliin -hankkeen ohjausryhmän jäsen Leena Tokila testaa ESKO-peliä.

Muun muassa Museoliiton koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila kehui testaamaansa ESKO-peliä visuaalisesti onnistuneeksi, helposti omaksuttavaksi ja hauskaksi.

Testien jälkeen pelejä kehitetään vielä palautteen perusteella. Kun pelit sitten aikanaan on julkaistu, nähdään, mitä museokävijät tuumaavat niistä. Siihen saakka pilottimuseoiden pelien kehitystä voi seurata hankkeemme kuukausikirjeissä.