Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Tarinat peliin -hankkeen kuukausikirje 9/2018

Hankkeen pilottimuseoiden peliprojektien tilanne elokuun jälkeen

Elokuu oli kaikissa peliprojekteissa hienosäädön ja viilauksen aikaa. Kesän aikana kehitystyön alla olleet peliprojektit esiteltiin pilottimuseoille, ja palautteen perusteella aloitettiin pelien viimeiset loppusilaukset ennen syyskuisia käyttäjätestauksia.

Raatihuoneen Time Janitor / Kainuun Museo

Raatihuoneen aikamatkustus koki elokuun aikana suurimmat kehitysaskeleet. Eri aikakausien tehtävät viimeisteltiin ja aikakausien pelillinen sisältö tasapainotettiin niin, että jokainen aikakausi sisältää yhtä paljon näkemistä ja tekemistä. Historiallisen tiedon esittämistapaa kehitettiin niin, että erilaiset eri aikakausiin liittyvät tiedot ovat mahdollisimman kiinnostavasti käyttäjien saatavilla. Viimeisteltyä peliprojektia päästään testaamaan loppukäyttäjillä lokakuun alussa.

Turkansaaren Kirkko / Turkansaaren ulkomuseo

Turkansaaren kirkonrakentelun pelimekaniikkaa hiottiin käyttäjäystävällisemmäksi sisäisen testauksen jälkeen ja pelin toiminnallisuutta sekä graafisia elementtejä hiottiin kustannustehokkaammiksi. Käyttäjäpalautteen perusteella osa historiallisista tarinoista vaati hienosäätöä ja osa rakentamisen työvaiheista vaati hieman korjauksia. Pelaajatesti järjestetään syyskuun lopussa.

ESKO / Tekniikan Museo

Myös ESKO sai osakseen huomiota käytettävyyden yksinkertaistamisella ja bugikorjausten muodossa. Tällä hetkellä virtuaalinen ESKO alkaa olla toimintansa puolesta jopa esikuvaansa toimintavarmempi käyttäjäkokemus. ESKO on nyt toimintavalmiudessa syyskuussa toteutettavaan käyttäjätestaukseen.

Painajaispeitto / Kajaanin Taidemuseo

Painajaispeiton kokemuksia hienosäädettiin ja kehitystyöhön liitettiin mukaan jopa täysin uusi painajaiskokemus. Pelitestauksessa labyrinttiin sijoittuva peliympäristö koettiin liian poikkeavaksi muiden painajaisten pelimekaniikasta, joten tilalle luotiin vedenalaiseen maailmaan liittyvä kokemus. Rauhallinen laituri järven rannalla ei enää tunnu samalta tämän kokemuksen jälkeen. Pelin valikkona toimivaa Painajaisista paksu peite (2011) -teosta muutettiin noudattamaan tarkemmin alkuperäisen teoksen näkemystä ja painajaisiin tehtiin toivotut muutokset pilottimuseoiden henkilöstön testauksen perusteella. Myös Painajaispeiton toimintaa testataan käyttäjillä syyskuun lopussa.

Tarinat peliin -hankkeen kyselyt käynnissä 30.9.2018 saakka

Tarinat peliin -hanke toteuttaa syyskuun aikana kaksi kyselyä. Kyselyillä kartoitetaan museoiden ja pelialan yritysten kiinnostusta yhteistyötä kohtaan. Haluamme selvittää, ovatko pelialan yritykset kiinnostuneita historiasta, taiteesta ja tarinoista. Entä haluavatko museot tehdä yhteistyötä pelialan yritysten kanssa?

Tervetuloa vastaamaan kyselyyn, jos työskentelet joko pelialan yrityksessä tai museossa. Kyselyt ovat avoinna 30.9.2018 saakka.

Kysely museoille (https://www.lyyti.fi/questions/4805874905)
Kysely pelialan yrityksille (https://www.lyyti.fi/questions/47d1f05d44)

Tarinat peliin esittäytyi Luovaa osaamista -hanketoimijaverkoston tapaamisessa 21.8.2018

Tarinat peliin on yksi Luovaa osaamista -toimenpidekokonaisuuden kautta rahoitetuista ESR-hankkeista, joten tietenkin kävimme esittäytymässä muille kokonaisuuden hankkeille 21.8. järjestetyssä tapaamisessa. Täällä Creative Finlandin juttu tapaamisesta.

Peliaiheista luettavaa Museoliiton P.S.-blogissa

Hankkeen blogisarjan tuorein julkaisu on työpajojemme kouluttajanakin toimineen tarinallistaja Anne Kalliomäen kirjoitus Museot tarinallistavat ja pelillistävät. Lue täältä, mitä Anne kertoo tarinallistamisesta ja stooripuu-menetelmästään.

Elokuussa blogissa julkaistiin myös kirjastopedagogi Joona Koirasen kirjoitus pakopeleistä museoissa. Ehkä myös tämä kirjoitus kiinnostaa sinua.

Tulevilla tapahtumillamme on omat sivut

Museo Game Jamin (7.–8.11.2018) sivu löytyy täältä ja päätösseminaarimme (12.12.2018) sivu täältä. Päivitämme näitä sivuja, kun tapahtumista on lisää kerrottavaa, joten käythän välillä kurkistamassa, mitä uutta linkkien takaa löytyy.

Seuraa hanketta myös Facebookissa.