Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Museot pelissä – Museums at Play 12.12.2018

12.12.2018 järjestettävä Tarinat peliin -ESR-hankkeen päätösseminaari kokoaa yhteen hankkeen tuloksia. Seminaarin aikana kuullaan ja keskustellaan museoiden ja pelialan yhteistyön mahdollisuuksista sekä tutustutaan hankkeessa toteutettuihin oppimiskokonaisuuksiin.

Seminaarin aikana osallistujilla on myös mahdollisuus päästä testaamaan hankkeessa kehitettyjä pelejä:

Raatihuoneen Time Janitor (Kainuun Museo)

Kainuun Museolle toteutetun pelin ideana on aikamatkustus. Pelaaja heitetään virtuaalitodellisuuteen talonmiehen rooliin, ja hänen on suoritettava erilaisia tehtäviä Kajaanin raatihuoneella. Raatihuone on historiansa aikana ollut monenlaisessa käytössä, ja aikamatkustuksen myötä rakennuksen historia tulee väkisinkin tutuksi.

Turkansaaren Kirkko (Turkansaaren ulkomuseo)
Oletko koskaan miettinyt, miten kirkot on aikanaan rakennettu? Turkansaaren ulkomuseoon toteutettava mobiilipeli kertoo sen pelaajalle. Ala-asteikäisille suunnatussa pelissä pääsee rakentamaan Turkansaaren kirkon perustuksista lähtien. Samalla pelaaja oppii mielenkiintoisia yksityiskohtia kirkon historiaan liittyvistä tapahtumista.

ESKO (Tekniikan Museo)
Tekniikan Museon vaikuttavan ESKO-tietokoneen toimintaa on ollut tähän saakka vaikea esitellä yleisölle. Nyt Tekniikan Museoon tuotettava ESKO-peli korjaa ongelman tarjoamalla pelaajalle mahdollisuuden kokeilla virtuaalitodellisuudessa, kuinka ESKO aikanaan toimi. Peli on suunnattu peruskouluikäisille, mutta miksipä aikuinenkin ei voisi oppia siitä jotakin.

Painajaispeitto (Kajaanin Taidemuseo)
Taiteilija Suvi Solkion teokseen perustuva pelisovellus on huikea painajaiskokemus virtuaalitodellisuudessa. Sovelluksessa pääsee kokemaan viisi eri painajaista, joiden aiheina ovat evakot, vesi, lankakerät, peili ja vuorimaisema. Sovelluksen ikärajana on K-16.

Seminaarin ohjelma ja ilmoittautuminen löytyvät täältä.

Lisätiedot:
Koulutus- ja kehittämisasiantuntija Pauliina Kinanen, pauliina.kinanen(a)museoliitto.fi, puh. 040 354 2205

Katso myös: