Blogisarja
Tarinat peliin -hanke julkaisee vuoden 2018 aikana blogisarjan, jonka kirjoituksissa keskitytään peleihin, museoihin ja hankkeen toimenpiteisiin.
12.4.2018 Pelittääkö museoissa?
Tarinat peliin -hanke teki syksyllä 2017 kaksi museoille suunnattua
kyselyä, joiden tarkoituksena oli kartoittaa museoiden kokemuksia
peliprojekteista sekä virtuaalisen todellisuuden ja mallinnusteknologian
hyödyntämisestä. Mutta mitä kyselyiden vastaukset kertovat niistä
haasteista ja mahdollisuuksista, joita pelimaailma ja uusi teknologia
museoille tarjoavat? Tätä meille avaa Tarinat peliin -hankkeen
projektipäällikkö Pauliina Kinanen.
https://museoliitto.blogspot.com/2018/04/pelittaako-museoissa.html
29.6.2018 Objekti ja monta todellisuutta
Suomen museoliiton viime vuonna käynnistämän Tarinat peliin -hankkeen ohjausryhmässä istuu monipuolinen henkilö nimeltä Aleksis Karme. Hankkeen projektipäällikkö Pauliina Kinanen ja hankesuunnittelija Tanja Salonen kävivät jututtamassa Aleksista. Nyt Tanja Salonen kertoo, mitä mieltä Aleksis on museoiden mahdollisuuksista virtuaaliteknologian parissa.
https://museoliitto.blogspot.com/2018/06/objekti-ja-monta-todellisuutta.html
18.7.2018 Kuka pelaa ja mitä?
Suomen museoliiton käynnistämä Tarinat peliin -hanke työllistää ihmisiä erilaisista taustoista. Nyt hankesuunnittelija Tanja Salonen esittelee heistä kolmen pelihistorian.
https://museoliitto.blogspot.com/2018/07/kuka-pelaa-ja-mita.html
3.8.2018 Pelejä museoväelle
Kuinka museoille tyypillisiä tietovarantoja voisi käyttää hyväksi
peleissä? Miten peleissä on käytetty tällaisia sisältöjä? Tarinat peliin
-blogisarjan neljännessä osassa hankesuunnittelija Tanja Salonen esittelee joukon viihde- ja hyötypelejä, joista museo kuin museo voi inspiroitua.
https://museoliitto.blogspot.com/2018/08/peleja-museovaelle.html
23.8.2018 Museot tarinallistavat ja pelillistävät
Tarinat peliin -hankkeessa museoita kouluttanut Anne Kalliomäki
kertoo nyt tarinallistamisesta ja stooripuu-menetelmästään. Mitä ne
voisivat tarjota museoiden tarinankerrontaan ja museoiden sisältöjen
pelillistämiseen?
https://museoliitto.blogspot.com/2018/08/vieraskyna-museot-tarinallistavat-ja.html
8.10.2018 Ideasta peliksi – Painajaispeitto
Kuinka vr-pelejä oikein tehdään? Kajaanin ammattikorkeakoulun hyötypelikehitystiimin vetäjä Kyösti Koskela vastaa kysymykseen esittelemällä prosessin, jonka tuloksena syntyi yksi Tarinat peliin -hankkeen pilottipeleistä.
https://museoliitto.blogspot.com/2018/10/vieraskyna-ideasta-peliksi.html
19.11.2018 Haaste nimeltä 21 tuntia
Mitä tapahtuu, kun kielitieteilijä heitetään osallistumaan
ensikertalaisena game jamiin? Tarinat peliin -hankkeen
hankesuunnittelija Tanja Salonen kertoo sen nyt.
https://museoliitto.blogspot.com/2018/11/haaste-nimelta-21-tuntia.html
30.11.2018 Pelikehitystä museoille – onnistumisen kulmakivet?
Yhteistyöhön on panostettava, kun museoalan ja pelialan toimijat toteuttavat yhdessä pelin museoon. KAMK:n lehtori Tanja Korhonen kertoo, kuinka yhteistyö toteutui Tarinat peliin -hankkeen peliprojekteissa.
https://museoliitto.blogspot.com/2018/11/vieraskyna-pelikehitysta-museoille.html
18.2.2019 Match made in heaven?
Tarinat peliin -hanke kysyi pelialan yrityksiltä, kiinnostaako niitä yhteistyö museoiden kanssa. Museoilta kysyttiin, ovatko pelialan yritykset kiinnostavia yhteistyökumppaneita. Hankkeen projektipäällikkö Pauliina Kinanen kertoo nyt, millainen yhteistyö kiinnostaa. Ovatko museot ja pelialan yritykset epätodennäköisiä kumppaneita vai ”match made in heaven”?
https://museoliitto.blogspot.com/2019/02/match-made-in-heaven.html
5.3.2019 Vieraskynä: Tarinat peliin -hanke teki pelin tekemisestä oppimispelin!
Tarinallistaja Anne Kalliomäki oli mukana menossa, kun Tarinat peliin -hanke päätti tuottaa museoille pelin… pelien tekemisestä. Anne kutsui pelin tekemisessä mukana olleet osapuolet keskustelemaan, miten prosessi eteni.
https://museoliitto.blogspot.com/2019/03/vieraskyna-tarinat-peliin-hanke-teki.html
-