Tarinat peliin -hankkeen kuukausikirje 6/2018

Hankkeen pilottimuseoiden peliprojektien tilanne toukokuun jälkeen

Raatihuoneen Time Janitor / Kainuun Museo
Raatihuoneen aikamatkustus on saanut kuukauden aikana paljon erilaisia pelimekaniikkoja, ja pelin lopullinen tarina saatiin jäsenneltyä. Lopullisen pelin toiminnallisuuden ja pelimekaniikkojen toteutus on parhaillaan käynnissä. Kesäkuun alussa on tarkoitus kuvata tarvittavat museoesineet sekä Kainuun museoon että Kajaanin taidemuseoon liittyen.

Turkansaaren Kirkko / Turkansaaren ulkomuseo
Turkansaaren ulkoilmamuseon lopulliset pelimekanismit saatiin kuukauden aikana suunniteltua, ja pelilogiikan toteutuksessa on päästy tositoimiin. Peliä varten on kehitetty kirkon rakentamislogiikka, rakennuslogiikka sekä tarinoiden esittelylogiikka. Ympäristön suuri yksityiskohtien määrä on vaatinut kehitystiimiltä paljon optimointitoimenpiteitä, mutta lopullinen peliversio alkaa olemaan pikkuhiljaa kasassa.

ESKO / Tekniikan Museo
ESKO:n ohjelmoinnissa on edistytty erittäin hyvin, ja peli alkaa olemaan jo varsin lopullisessa muodossa. Kuukauden aikana pelin toiminnallisuutta on hiottu, peliin on lisätty interaktiivinen tutoriaalitoiminto, sekä ympäristön realistisuutta on grafiikan osalta parannettu. Peli kaipaa ainoastaan viimeistä loppusilausta historiallisen sisällön puitteissa, minkä jälkeen ensimmäinen testiversio museolle on valmis jakoon.

Painajaispeitto / Kajaanin Taidemuseo
Kehitystiimi oli onnekas saadessaan Painajaispeitto-teoksen tekijän mukaan kehitystyöhön, ja yhteisessä suunnittelupalaverissa päästiin yhteisymmärrykseen peiton kautta tarjottavista painajaiskokemuksista. Käyttäjille tarjotaan painajaiskokemuksia liittyen evakkoihin, suuriin lankarulliin, valkoisiin lumihuippuisiin vuoriin, kasvojen vaihtumiseen ja labyrintteihin. Ympäristöjen graafinen toteutus on aloitettu ja ympäristöjen liittäminen jo valmiina olevaan poliisitalon malliin on aloitettu.

Hanke toteuttaa pelillisen infomateriaalin museoalan ammattilaisille

Hankkeen aikana on selvinnyt, että museot kaipaavat konkreettisia esimerkkejä yhteistyöstä pelialan toimijoiden kanssa ja apua yhteistyön aloittamiseen. Pyrimme vastaamaan toiveisiin toteuttamalla pelillistetyn verkkosivun, josta museoalan ammattilainen – tai kuka tahansa museoammattilaiseen samastuva – löytää linkitettynä materiaaleja, joista toivottavasti on hyötyä museosisältöjen luovassa käytössä pelialan kanssa.

Verkkosivu valmistuu syksyn aikana.

Hanke esittäytyi Video Games and Museums: Educational Digital Tools for the Participatory GLAM Space -konferenssissa 6.–7.5.2018

Tarinat peliin -hanke esittäytyi toukokuun alussa kansainvälisessä konferenssissa, jonka järjesti Helsingin yliopisto. Hankkeen seminaariesitelmään pääsee tutustumaan täällä.

Hanke esillä Valtakunnallisilla museopäivillä 23.–25.5.2018 Vaasassa

Olimme läsnä Museopäivillä Vaasassa. Kiitos kaikille, jotka kävivät juttelemassa ja osallistumassa arvontaamme! Arvonta on nyt suoritettu ja voittaja on selvinnyt, joten palkinto lähtee voittajalle piakkoin.

Arvonnan yhteydessä kysyimme museoväen pelimieltymyksiä, ja vastauksissa mainittiin kaikenlaista silmäpelistä Afrikan tähteen. Palaamme vastauksiin vielä kesän aikana Museoliiton blogissa.

Tarinat peliin -hankkeen esittelypiste Museopäivillä. Kuva: Sonja Ahola

--------------------------
Kuukausikirjeemme jää nyt kesätauolle, ja seuraava kuukausikirje julkaistaan elokuun alussa.

Seuraa Tarinat peliin -hanketta Facebookissa.

Siirry sivun alkuun