Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Tarinat peliin -hankkeen kuukausikirje 5/2018

Hankkeen pilottimuseoiden peliprojektien tilanne huhtikuun jälkeen

Raatihuoneen Time Janitor / Kainuun Museo
Raatihuoneen torin toteutukseen on luotu kuukauden aikana paljon erilaista pelilogiikkaa sekä toteutettu eri aikakausien välillä tapahtuva aikamatkustus. Raatihuoneelle on luotu kellotorni sekä sisustettu sitä usean eri aikakauden mukaan. Pelin yleinen rakenne ja toiminnallisuus ovat hyvin pitkälle toteutettuina, ja lopullinen rakenne ja historiallinen sisältö suunnitellaan erittäin pian.

Turkansaaren Kirkko / Turkansaaren ulkomuseo
Turkansaaren kirkkoon on kirkon ulkokuorien lisäksi toteutettu sisustusta ja peliin liittyvän rakentelulogiikan toteutus on aloitettu. Suurin osa historiallisista tapahtumista sekä esineistöstä on kartoitettu, ja näihin liittyvät kuvaukset on tarkoitus järjestää kesäkuun aikana.

ESKO / Tekniikan Museo

Pelimekaniikkojen kehitystyötä on jatkettu eteenpäin ja ympäristön toiminnallisuutta kehitetty. Teknillinen korkeakoulu on istutettu tuon ajan Helsinkiä mukailevaan ympäristöön, joten ullakkohuoneen (, jossa ESKO on,) ikkunasta voi katsella maisemia. Peliympäristön toteutus on saatu varsin valmiille tasolle, ja lopullinen pelitoteutus ja historiallinen konteksti on tarkoitus viimeistellä mahdollisimman pian, kunhan seuraava suunnittelupalaveri saadaan toteutettua.

Painajaispeitto / Kajaanin Taidemuseo
Taidemuseon toteutuksessa lopullinen sisältö alkaa olla hahmoteltuna, ja painajaispeiton kautta esitettäviä kokemuksia aletaan luoda. Pelin ympäristöt ovat hyvin pitkälle valmiina ja pelin lopullinen muoto alkaa selkiintyä. Kokemusperäisen painajaispeiton lisäksi peliin tullaan sisällyttämään ”Free roam” -moodi, jossa pelaajat voivat vapaasti tutustua vanhaan poliisitaloon.

Hankkeen esittelyvideo on valmis!

Videomme esittelee hankettamme lyhyesti. Samalla katsoja pääsee kurkistamaan, miltä pilottimuseomme näyttävät virtuaalitodellisuudessa. Videolla nähdään sekä Kajaanin taidemuseon tiloja että Turkansaaren kirkko.

Videon ovat ideoineet ja käsikirjoittaneet Museoliiton hanketyöntekijät, ja ideoita ovat kehittäneet edelleen Kajaanin ammattikorkeakoulun pelitiimin jäsenet, jotka myös toteuttivat videon.

Lähde matkalle tästä:

Hanke esittäytyy Video Games and Museums: Educational Digital Tools for the Participatory GLAM Space -konferenssissa 6.–7.5.2018

Tarinat peliin -hanke esittäytyy kansainvälisessä seminaarissa, jossa kuullaan esitelmiä monista aiheista, kuten peleistä, virtuaalitodellisuudesta ja kulttuuriperinnöstä. Seminaarin esitelmät tulevat muun muassa Yhdysvalloista, Irlannista, Kanadasta ja Saksasta. Tapahtuman järjestää Helsingin yliopisto.

Seminaarin koko ohjelma löytyy täältä.

Hanke esillä Valtakunnallisilla museopäivillä 23.–25.5.2018 Vaasassa

Olemme läsnä ja tavattavissa myös Museopäivillä. Tule tapaamaan meitä ja juttelemaan mitä tahansa peleistä, museosi projekteista tai hankkeemme toimenpiteistä. Tule myös katsomaan, miltä kehitteillä oleva vr-peli näyttää!

Seuraa Tarinat peliin -hanketta Facebookissa.