Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Tarinat peliin -hankkeen kuukausikirje 4/2018

Hankkeen pilottimuseoiden peliprojektien tilanne maaliskuun jälkeen

Raatihuoneen Time Janitor/Kainuun Museo
Pelin ideana on toteuttaa Kajaanin raatihuone kolmessa eri aikakaudessa. Pelaaja pelaa talonmiehenä eri aikakausina ja suorittaa pieniä toimenpiteitä raatihuoneen kunnossapitämiseksi. Samalla tarkoituksena on oppia asioita eri aikakausiin liittyen. Tällä hetkellä kaikki kolme eri aikakauden raatihuonetta on 3D-mallinnettu ulkopuolelta ja sisäpuoli on valmiina nykypäivän versiosta. 3D-mallinnus on tilojen suhteen loppusuoralla, ja seuraavassa vaiheessa luodaan fotogrammetrian avulla peliin sijoitettavat museoesineet. Pelimekaniikkojen toteutus alkaa toukokuussa.

Turkansaaren Kirkko/Turkansaaren ulkomuseo
Pelin tarkoituksena on rakentaa Turkansaaren kirkko. Kirkko on pilkottu osiin ja kaikki rakentamiseen tarvittavat erilliset komponentit on luotu. Kun pelaaja saa rakennusvaiheen suoritettua, hänelle esitetään lyhyt ja kiinnostava historiallinen tarina kirkon historiaan liittyen. Kirkossa sijaitsevien oikeiden museoesineiden kuvaukset on tarkoitus aloittaa alkukesästä ja pelimekaniikkojen toteutus samaan aikaan.

Turkansaaren kirkko mallinnettuna.

ESKO/Tekniikan Museo
Pelin tarkoituksena on harjoittelijana tuurata ESKOn pääohjelmoijaa, joka on itse sairaana. Peli sijoittuu 1950-luvulle Teknillisen korkeakoulun ullakkotilaan, jossa pelaaja huoltaa ja ohjelmoi ESKOa näppäimistön ja reikänauhojen avulla. Lopullinen tietokoneen laskelma näytetään leikkisästi ikkunasta näkyvän tykin lentoratana, joka pelaajan laskelmien mukaan joko osuu tai ampuu ohi. Sekä ESKOn osat että ullakko on tällä hetkellä toteutettu, ja tilaan sijoitettavat oikeat esineet ja artikkelit on tarkoitus kuvat alkukesästä. Pelimekaniikan toteutus on parhaillaan meneillään.

Painajaispeitto/Kajaanin Taidemuseo
Peli sijoittuu Kainuun taidemuseoon, jossa pelaajat voivat tilassa sijaitsevan painajaispeiton kautta kokea lyhyitä kokemuksia ja painajaisia. Pelialue on 3D-mallinnettuna kahdessa eri aikakaudessa, ja virtuaalitodellisuuden toiminnallisuuteen liittyvien ohjelmointitehtävien toteuttaminen on aloitettu. Lopulliset tarinat ovat tällä hetkellä suunnitteilla, ja niihin liittyvät pelilliset ratkaisut sekä tarvittavien museoesineiden kuvaus ja mallinnus on tarkoitus aloittaa kesäkuun aikana.

Tarinat peliin -hankkeen tarina- ja pelityöpajat päättyivät

Maaliskuun 19. päivänä järjestettiin hankkeemme viimeinen työpaja tänä keväänä. Työpajoja oli yhteensä kuusi, joista kolme pelityöpajoja ja kolme tarinatyöpajoja.

Maaliskuun 5. päivän tarinatyöpajan osallistujat tarinoimassa.

Yleisesti työpajoihin osallistuneet olivat palautteen perusteella tyytyväisiä tiloihin ja järjestelyihin sekä työpajojen materiaaleihin (hyötypelikanvas ja stooripuu), joiden avulla ryhmissä työskenneltiin. Sisältöjä pidettiin tarpeellisina, ja enemmistö katsoi tapahtumien vastanneen odotuksiaan. Moni palautetta antanut jäi kuitenkin kaipaamaan syventäviä näkökulmia pelien, pelillistämisen ja museoiden sisältöjen rajapintaan sekä konkreettisia esimerkkejä muun muassa pelillistettyjen toteutusten hinnoista. Peleihin ja pelillistämiseen toivottiin myös esimerkkejä muualta kuin virtuaalisten toteutusten parista.

Raportteja työpajoista pääsee lukemaan sivuiltamme seuraavasti: 28.9.2017, 29.1.2018, 6.2.2018, 5.3.2018 ja 19.3.2018.

Tarinat peliin -hankkeen esitelmä ehdolle kansainväliseen konferenssiin

Hanke on jättänyt esitelmäehdotuksen Video Games and Museums: Educational Digital Tools for the Participatory GLAM Space -konferenssiin, joka järjestetään Helsingin yliopistossa 6.–7.5.2018. Tavoitteena on esitellä hanketta ja sen toimenpiteitä uusille yleisöille.

Tulossa marraskuussa 2018!

Marraskuun alussa (7.–8.11.) järjestetään Tampereen Vapriikissa Suomen ensimmäinen Museo Game Jam. Tapahtuman ideana on saattaa pelintekijät ja peleihin sisältöä tarjoavat museotyöntekijät yhteen ja toteuttaa yhteisistä ideoista valmiita pelejä. Tarinat peliin -hanke järjestää tapahtuman yhteistyössä Finnish Game Jamin ja Suomen pelimuseon kanssa. Osallistujia aletaan hakea kesän jälkeen. Tiedotamme tapahtumasta lisää kesän ja syksyn aikana, joten pysythän mukana viestinnässämme.

Seuraa Tarinat peliin -hanketta Facebookissa.