Hae sivustolta
MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Euro enemmän -hanke

Suomen museoliitto toteuttaa vuosina 2018–2019 Euro enemmän -hankkeen, joka tähtää museokauppojen liikevaihdon ja kannattavuuden nostamiseen. Hanke toteutetaan Suomen museoliiton, FMA Creations Oy:n ja Museoviraston kanssa.

Euro enemmän -hanke on kaikille museoille avoin kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on, että keskimääräinen museokaupan myynti nousee 1 eurolla kävijää kohden vuoteen 2022 mennessä, joka tarkoittaa on noin 7 miljoonan euron lisätuloa museoille. Tavoitteiden saavuttamiseksi hanke järjestää koulutusta, tilaisuuksia ja jakaa tietoa sekä tuottaa erilaisia työkaluja kaikille museoille museokauppatoiminnan kehittämiseen. Koulutuksiin osallistuminen ei edellytä erityistä sitoutumista hankkeeseen: museot voivat käyttää koulutuksista saatua ja hankkeen aikana kerättyä tietoa omien resurssiensa mukaisesti.

Asetettuihin tavoitteisiin pyritään:

1. Parantamalla museokauppatuotteiden esillepanoa
2. Lisäämällä museohenkilöstön myyntitaitoja ja osaamista
3. Tuottamalla pienten, keskisuurten ja suurten museoiden kauppojen konseptikäsikirja
4. Laajentamalla museokauppatuotteiden jakelukanavaa mahdollisesti yhteisellä verkkokaupalla, jossa päätuotteena ovat kirjat sekä mahdollisesti kokoelma- ja teoskuvat

15.1.2019
Euro enemmän -hanke jatkuu vuoden 2019 loppuun asti. Kevään aikana hankkeessa tapahtuu kuitenkin jo paljon. Lue lisää...

14.1.2019
Ilmoittaudu hankkeen pe 15.2. järjestettävään seminaariin, jossa teemana on museokauppa ja myymäläratkaisut. Museokauppojen kehittämisen tueksi julkaisemme seminaarissa ensimmäisen version hankkeen museokauppakonseptikäsikirjasta ja sen työkaluista. Seminaarin ohjelma ja ilmoittautumislomake.

5.12.2018
Mikko Tapanainen kirjoittaa P.s. -blogissa Euro enemmän -hankkeen pilotointivaiheen valmisteluista, työn aloittamisesta museoiden kanssa sekä museokauppakonseptin kehittymisestä.

Lue myös Mikon aiemmat vieraskynäkirjoitukset P.s. -blogiin: 14.8.201814.6.2018 & 9.5.2018

4.12.2018
Turun taidemuseo on Euro enemmän -hankkeen neljäs pilottimuseo. Lue lisää...

30.11.2018
Hankkeen ensimmäinen seminaari järjestettiin ke 3.10. Tampereella. Tutustu seminaarin videotallenteisiin Suomen museoliiton Youtube-kanavalla.

5.10.2018
Euro enemmän -hanke tukee museoita museokauppojen kehittämisessä. Hankkeen pilottimuseoiksi on valittu Arkkitehtuurimuseo, Tekniikan museo ja Vapriikki. Lue lisää...

Kuva: Salla Hänninen

Hanke etenee vaiheittain seuraavasti.

Kevät 2018:
- käynnistäminen ja nykytilan analyysi
Kevät–syksy 2018:
- seminaari nykytilan analyysin tuloksista ja havainnoista sekä pilotoitavien museokauppakonseptien valmistelu
Syksy 2018:
- museokauppakonsepti on pilotointivalmis vuoden 2018 loppuun mennessä ja 3–5 pilotointikohteen valinta
Kevät–syksy 2019:
- pilotointien valmistelut yhdessä valittujen museoiden kanssa
- pilotointi toteutetaan sovituissa kohteissa
- tutkitaan saavutettuja muutoksia ja arvioidaan konseptit uudelleen
Syksy 2019:
- päätösseminaari