Tarinat peliin -hankkeen tarinatyöpajat ja hyötypelityöpajat keväällä 2018

Tarinat peliin -hankkeen koulutukset jatkuvat tarinatyöpajoilla ja hyötypelityöpajoilla, joita järjestetään seuraavasti:

Hyötypelityöpaja Oulussa 29.1.2018, Museo- ja tiedekeskus Luuppi
Tarinatyöpaja Oulussa 6.2.2018, Museo- ja tiedekeskus Luuppi
Tarinatyöpaja Kajaanissa 13.2.2018, Kajaanin ammattikorkeakoulu
Tarinatyöpaja Helsingissä 5.3.2018, Tekniikan museo
Hyötypelityöpaja Helsingissä 19.3.2018, Tekniikan museo

Työpajojen ensisijaisena kohderyhmänä ovat museoalan ja pelialan työntekijät sekä opiskelijat, mutta mukaan ovat tervetulleita kaikki museoista, kulttuuriperinnöstä ja peleistä kiinnostuneet. Kunkin työpajan maksimiosallistujamäärä on 30 henkilöä, ja kaikki työpajat ovat osallistujille maksuttomia.

TARINATYÖPAJA: MUSEON TARINAT PELIKOKEMUKSEN MUOTOON
Tarinallistaminen ja pelillistäminen ovat kuin sisarukset. Pelillistäminen on pelilähtöistä muotoilua. Tarinallistaminen tarinalähtöistä muotoilua. Parhaimmat pelit perustuvat aina hyviin tarinoihin. Pelissä on tarinamaailma, joka koukuttaa eläytymään, kokemaan ja osallistumaan. Ja hahmot, joihin on helppo samaistua. Ja tarina, joka vie mennessään.

Myös museot voivat hyötyä tarinallistamisesta ja pelillistämisestä. Parhaimmillaan näyttelyt ovat asiakkaille merkityksellisiä ja mieleen jääviä tarinamatkoja. Tarinat peliin -hankkeen tarinatyöpajassa haemme Stooripuu-menetelmän avulla sellaisia tarinan aihioita, joilla voisimme lähestyä pelialaa. Lopuksi työstämme ensimmäisen version tarinasta, jossa olisi aineksia peliksi. Työpajaan kuuluu myös ennakkotehtävä, joka lähetetään osallistujille ennen tilaisuutta.

  • Tarinallistaminen ja pelillistäminen kuin sisarukset?
  • Mitä pelialan yritykset toivovat museoilta?
  • Mitä tarinat ja pelit voivat tarjota museon toiminnan elämyksellistämiselle?
  • Esimerkit tarinallistamisesta ja pelillistämisestä museoissa
  • Stooripuun avulla museon omien tarinaelementtien tunnistamista & ideointia pelillisyyden näkökulmasta
  • Tarinaelementistä ydintarinaksi – millä tarinalla lähestyn pelialaa?

Tarinatyöpajan tarinakätilönä ja kouluttajana toimii tarinallistaja Anne Kalliomäki. Anne on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen palvelumuotoilun paras asiantuntija Suomessa. Tarinallistamisesta on hyötyä kaikille aloille. Tarinallistaminen on tämän päivän parasta viestintää, markkinointia ja myyntiä. Tarinallistamisen avulla yritykset ja organisaatiot voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kirjan Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka. (Talentum 2014). Kirja palkitiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015.

HYÖTYPELITYÖPAJA
Työpajassa opitaan pelisuunnittelun perusteista sekä ideoidaan ryhmissä museoiden tarjoamiin materiaaleihin ja tarinoihin perustuvia pelejä. Ideoinnissa apuna on Kajaanin ammattikorkeakoulun kehittämä hyötypelikanvas. Työpajan päätteeksi valitaan paras peli-idea. Työpajan vetää Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan lehtori Tanja Korhonen.

  • Ryhmäytyminen
  • Pelisuunnittelun perusteita ja hyötypelikanvas
  • Vapaata ideointia ryhmissä, sitten hyötypelikanvas ohjaamaan suunnittelua
  • Ideoiden esittely ja parhaan idean valinta

Ilmoittautuminen on avattu. Tervetuloa!
 
Siirry sivun alkuun