Oulun Tarinat peliin hyötypelipajassa ideoitiin terva-aiheisia pelejä

Ryhmät rakensivat itselleen tunnukset Dublo-palikoista.

Oulun taidemuseossa järjestetyssä Tarinat peliin -hankkeen hyötypelipajassa kehiteltiin viisi hienoa peli-ideaa. Ideoinnin pohjaksi ryhmille annettiin toimeksianto, jonka mukaan pelin tulisi sijoittua Turkansaaren ulkomuseoon, hyödyntää lisättyä todellisuutta ja olla käytettävissä mobiililaitteilla. Lisäksi teemaksi annettiin terva. Työskentelyn apuna ryhmillä oli SeGaBu-hankkeessa kehitetty hyötypelikanvas.

Millaisia ideoita muutamassa tunnissa syntyikään! Kaikissa peli-ideoissa painotettiin pelaajan aktiivisuutta, pelaamisen kautta oppimista sekä pelimaailman ja reaalimaailman yhdistämistä.

Tervamestari
Tämä pelin tavoitteena on tutustuttaa pelaaja tervanvalmistuksen prosessiin. Palaajan seurana on virtuaalinen tervamestari, joka opastaa ja neuvoo tervanvalmistuksen eri vaiheissa. Peli edellyttää aktiivista toimintaa pelaajalta. Esimerkiksi tervaspuiden koloamisessa liikettä simuloidaan mobiiililaitteella ja tervahauta rakennetaan laitteen ruudulla oikeanlaiseksi. Kun pelaaja on suorittanut kaikki vaiheet koloamisesta tervan kuljetukseen, hän saa museosta palkinnoksi palan tervasaippuaa. 

Tervakuningas
Peli keskittyy tervan kuljettamiseen valmistuspaikasta myyntipaikkaan. Pelin alussa valitaan paras mahdollinen vene tervan kuljettamiseen ja sille miehistö, jonka jäseniä ovat esimerkiksi Kari Koskenlaskija, Tero Teräsvatsa ja Veikko Voimamies. Matka varrella pelaajan tulee tehdä valintoja: miten vene kannattaa lastata, otetaanko kyytiin vedessä kelluvia irtotynnyreitä, jäädäänkö auttamaan vedenvaraan joutunutta Lohilordia. Pelin voittaa se, joka pääsee nopeimmin perille tervakaupunki Ouluun ja neuvottelee tervastaan parhaan hinnan tervaporvarin kanssa.

Tervaimperiumi
Tässä pelissä tavoitteena on pelaamalla rikastua ja nousta talonpojasta tervaporvariksi. Pelissä valmistetaan tervaa ja kuljetetaan se myyntipaikalle. Tervan myynnistä saaduilla rahoilla pelaaja rakentaa kauppa-asemaa Turkansaareen ostamalla tavaroita kauppaansa. Mitä enemmän pelaaja saa tavaroita kauppa-asemalle, sitä vähemmän hänen tarvitsee myydä tervaa, koska ansaitsee rahaa kauppa-asemalta. Pelin eri vaiheissa on mukana lisätyn todellisuuden apuhahmoja, kuten Tero Tervanpolttaja, Karoliina Kauppa-apulainen ja Kalle Tervakuski. Kun pelaaja lopettaa pelin, hän näkee millaisen sosiaalisen aseman hän on saavuttanut - onko hänestä tullut tervaporvari? Vertailukohtana käytetään historiallista dataa Oulun asukkaisen varallisuudesta ja pelaajan saavutusta verrataan oikeisiin historiallisiin henkilöihin. Palkinnoksi pelaaja saa diplomin.

Kakkiaiset ja männiäiset eli Pako Turkansaaresta
Pelin tavoitteena on yksinkertaisesti paeta Turkansaaresta. Pelin kohderyhmänä ovat museon ei-kävijät, 3-kymppiset kaupunkilaiset roolipelaajat, nörtit ja peliharrastajat. Pelaaja on tervakuski, joka on haaksirikkoutunut ja ajelehtinut Turkansaareen. Pelaaja herää rannasta ja huomaa veneensä olevan rikki. Hänen tehtävänään on kasata vene uudelleen kokoon keräämällä sen osia Turkansaaren alueelta. Alueella asustaa kakkiaisia ja männiäisiä eli haltijoita ja tonttuja, joita pelaajan tulee lepytellä tekemällä tehtäviä. Näin hän saa haltuunsa veneen osia. Haltijat ilmestyvät pelaajan laitteen ruudulle augmentointuina. Tehtävien tekemiseen liittyy aktiivista toimintaa ja ne edellyttävät pelaajan pysähtymistä esineistöä tai rakennuksia tutkimaan. Kun pelaaja saa kerättyä kaikki veneen osat, hän pääsee pakenemaan Turkansaaresta. Konkreettisena palkintona pelaaja voi saada esimerkiksi paluulipun puoleen hintaan tai alennuksen museokahvilasta.

Tervamatka
Myös tässä pelissä kuljetetaan tervaa. Tavoitteena on kerätä kaikki tervan kuljetuksessa tarvittavat esineet veneen kyytiin ja kuljettaa vene määränpäähän, jossa tervaporvarin kanssa hierotaan kaupat. Matkan varrella pelaaja kohtaa vaaroja ja haasteita, joista pelaajan tulee selviytyä. Lisäksi matkalla kohdataan koskenlaskijoita ja tutustutaan heidän toimintaansa, ja katsellaan vanhoja valokuvia alueelta.

Näistä hienoista ideoista osallistujat äänestivät voittajan, joka on Kakkiaiset ja männiäiset eli Pako Turkansaaresta! Kiitos kaikille osallistujille.


Siirry sivun alkuun