JÄSENILLE

Mitalit ja ansiomerkit

Suomen museoliiton numeroitu mitali myönnetään museoalan hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä. Ansiomerkkejä myönnetään liiton jäsenyhteisöjen työntekijöille tunnustukseksi pitkäaikaisesta toiminnasta museoalalla. Vapaaehtoistyön ansiomerkkejä myönnetään Suomen museoliiton tai muun yksittäisen museon hyväksi tehdystä työstä.

Lisätiedot: museolitto@museoliitto.fi, p. 044 4300 701

Suomen museoliiton mitali

Suomen museoliiton numeroitu mitali on liiton korkein tunnustuksenosoitus, joka luovutetaan saajalleen Valtakunnallisilla museopäivillä. Mitalin on suunnitellut Kauko Räsänen, ja sitä on myönnetty vuodesta 1973 alkaen. Mitali myönnetään Suomen museoliiton jäsenyhteisön hakemuksesta tai Suomen museoliiton hallituksen oman esityksen perusteella yksittäiselle henkilölle tai yhteisölle. Numeroituja mitaleita myönnetään vuosittain enintään viisi (5) kappaletta.Suomen museoliiton jäsenyhteisöt voivat tehdä esityksiä mitalin saajiksi vuosittain helmikuun loppuun mennessä.

Suomen museoliiton mitalin myöntämissääntö ja hakulomake.

Suomen museoliiton ansiomerkki

Suomen museoliitto myöntää ansiomerkkejä liiton jäsenyhteisöjen työntekijöille tunnustukseksi pitkäaikaisesta ansiokkaasta toiminnasta museoalalla. Ansiomerkit myönnetään asianomaisen yhteisön esityksestä: kultainen ansiomerkki 30 vuoden palveluksesta museoalalla ja hopeinen 20 vuoden palveluksesta museoalalla.

Ansiomerkkien myöntämissääntö. Anomuslomakkeet ovat pdf-tiedostoina lopussa.

Suomen museoliiton vapaaehtoistyön ansiomerkki

Suomen museoliiton vapaaehtoistyön ansiomerkki myönnetään merkittävästä ja pitkäjänteisestä vapaaehtoistyöstä Suomen museoliiton jäsenmuseon tai muun yksittäisen museon hyväksi. Esityksen vapaaehtoistyön ansiomerkistä tekee museon omistajan asianomainen toimielin.