MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Yhteinen perintö

Suomen itsenäistymisestä tulee vuonna 2017 kuluneeksi 100 vuotta. Juhlavuoden teema on Yhdessä. Museot ovat mukana juhlavuoden ohjelmassa omalla Yhteinen perintö -hankekokonaisuudellaan.

Hankkeen kuvaus

Yhteinen perintö -hanke on museoalan yhteisesti toteutettava osa itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa, johon museoiden toivotaan osallistuvan laajasti. Hanke toteutetaan vuosina 2016-2017 ja sen tavoitteena on yhdessä museoiden kanssa aktivoida yleisöjä juhlavuoden viettoon sekä lisätä tietoa ja ymmärrystä Suomen itsenäisyyden ajasta. Yhteinen perintö -hanke pyrkii viestimään museoiden juhlavuoden ohjelmasta positiivisesti ja tavalla, joka herättää kiinnostusta sukupuolesta, taustasta, iästä tai asuinpaikasta riippumatta.

Viestinnän pääkanavana toimii Museo100.fi-verkkosivusto, jolla julkaistaan museoiden toteuttamat itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmatiedot (näyttely- ja tapahtumakalenteri) sekä kampanjat.

Museoille tiedotetaan Yhteinen perintö -hankkeen etenemisestä mm. hankkeen Facebook-ryhmässä sekä museopostilistalla.

Lisätietoja:
Kimmo Levä, pääsihteeri
kimmo.leva(a)museoliitto.fi

Janne Tielinen, projektisuunnittelija
janne.tielinen(a)museoliitto.fi

Yhteinen perintö -hankkeen ohjausryhmä:

Juhani Kostet, Museovirasto, pj
Elina Anttila, Kansallismuseo
Timo Huusko, Kansallisgalleria, Ateneum
Leevi Haapala, Kansallisgalleria, Kiasma
Kalle Kallio, Työväenmuseo Werstas
Johanna Lehto-Vantera, Aboa Vetus & Ars Nova -museo
Kimmo Levä, Suomen museoliitto
Juhani Ruohonen, Satakunnan museo
Janne Tielinen, Suomen museoliitto, siht.
Riitta Vanhatalo, Suomen kotiseutuliitto
Janne Vilkuna, Jyväskylän yliopisto/yliopistomuseo

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden valtakunnallisia valmisteluja koordinoi ja organisoi Suomi 100 -hanke. Sen tavoitteena on tehdä juhlavuodesta mukaansa tempaava ja monipuolinen ohjelmakokonaisuus. Yhteinen perintö -hankkeen rahoitus tulee valtioneuvoston kanslian hallinnoimalta Suomi100-tukiohjelmalta.

Linkkejä

Suomi 100 -juhlavuoden jatkuva ohjelmahaku käynnissä, tiedote.

Huomioi, jos haluat hankkeellesi Suomi 100 -ohjelman tunnukset tai olet hakemassa tulevaa alueellista rahoitusta, sinun tulee täyttää hankkeesi tiedot Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan ja saada hyväksyntä ennen kevään hakua, linkki lomakkeeseen.

Paikallismuseotoimija, mitä teet itsenäisyyden juhlavuonna? Lue mahdollisuuksista myös Suomen kotiseutuliiton sivuilta.