Tutkimustulos: Museot ovat yllättävän hyviä sijoituksia

Museot kasvattavat lähialueidensa taloutta sadoilla miljoonilla euroilla vuodessa, todistaa laajin suomalaisten museoiden talousvaikutuksista tehty tutkimus.


Vaasan yliopistossa valmistuneen Museoiden taloudellinen vaikuttavuus -tutkimuksen mukaan jokainen museokävijä kasvattaa museon lähialueen taloutta 32 —49 eurolla. Summa on keskiarvo, johon on laskettu mukaan eri tyyppiset museoasiakkaat: paikkakuntalaiset, päivämatkalaiset ja hotelleissa yöpyjät. Yksittäisen suomalaisen museokohteen aluetaloutta kasvattavasta vaikutuksesta saa arvion, kun kertoo sen kävijämäärän näillä luvuilla.

"Kun tehdään kyyninen, alakanttiin laskettu arvio yhden kävijän talousvaikutuksesta, se on noin 32 euroa. Positiivisemman tulkinnan mukaan päästään lähes 50 euroon", kertoo tutkimuspäällikkö Arttu Vainio.

Suomalaisissa museoissa vieraillaan vuodessa reilut viisi miljoonaa kertaa. Kerrannaisvaikutukset huomioiden ne tuottavat ympäristöönsä satoja miljoonia euroja. Ulkomaalaisten matkailijoiden osuus tästä summasta on noin 70-90 miljoonaa euroa. Se voidaan rinnastaa vientituloon.

"Eiväthän museot tietenkään suuren luokan rahasampoja ole, mutta kunta- ja aluetasolla ne tuottavat enemmän rahaa kuin niistä on kustannuksia", toteaa Vainio. "Myös valtiolle museokohteet ovat kannattavia sijoituksia pitkällä tähtäimellä ajatellen."

Valtaosa museoiden aiheuttamasta kulutuksen kasvusta ohjautuu niiden omien kassakoneiden sijaan ravintoloille, hotelleille ja muille matkailualan toimijoille. Talousvaikutukset ovatkin suurimpia niillä paikkakunnilla, joilla on runsaasti matkailuyrityksiä.

 

Matkailuala kasvaa sekä Suomessa että muualla maailmassa muuta taloutta nopeammin. Nousevia trendejä ovat kulttuuri- ja luontomatkailu, joissa rakennetulla tai luonnon muovaamalla kulttuuriympäristöllä on merkittävä osuutensa matkapäätösten synnyssä. Museot vaikuttavat olennaisesti kulttuurimatkailun kasvumahdollisuuksiin. Ne ovat monille matkailijoille tärkeitä matkakohteita ja luovat mahdollisuuksia matkailualan kasvulle.

Kiinteistö- ja palkkakulujen osuus museoiden menoista on noin neljä viidennestä. Jos museotoiminnasta säästetään, leikkaukset väistämättä alkavat jäljelle jäävästä viidenneksestä eli toimintakuluista. Se tarkoittaa lähinnä museoiden näyttelytoimintaa.

"Pientenkin prosentuaalisten leikkausten vuoksi juuri suurelle yleisölle näkyvä, positiivisia talousvaikutuksia synnyttävä museotoiminnan osa vähenisi merkittävästi", pohtii Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

Vaasan yliopiston tekemään tutkimukseen vastasi noin 6 500 ihmistä 120 museokohteessa eri puolilla Suomea touko-syyskuussa 2013. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun suomalaisten museoiden talousvaikutuksia on tutkittu näin laajasti. Suomen museoliitto on rahoittanut Vaasan yliopiston itsenäisesti toteuttaman tutkimuksen.

LISÄTIETOA:

Ladattava pdf-tiedosto (63 sivua):
museoliitto.fi/doc/MuseoidenTaloudellinenVaikuttavuus.pdf

Arttu Vainio
tutkimuspäällikkö
Vaasan yliopisto
etunimi.sukunimi@uva.fi
045 - 2754 555
+31 624 841 410

Kimmo Levä
pääsihteeri
Suomen museoliitto
etunimi.sukunimi@museoliitto.fi
040 - 166 2816


Selaa tutkimusta näppäränä näköisversiona!

Suomen museoliitto 11.12.2013