JÄSENILLE

Museoposti-lista

Museoposti on Museoliiton ylläpitämä museoammattilaisille ja muille museoalasta kiinnostuneille suunnattu sähköpostipalvelu. Museoposti on yksi tehokkaimmista tavoista välittää tietoa museoalan sisällä. Jotta lista vastaisi tarkoitustaan, tulee viestien olla suunnattu ensisijaisesti kollegoille toisissa museoissa. Museoliitto käyttää listaa omana tiedotus- ja markkinointikanavanaan. Muuten listaa ei voi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.

Listalle lähetetyt viestit menevät kaikille listalle liittyneille henkilöille, joita on tällä hetkellä noin 3500.

Näyttelyistä ja tapahtumista tiedottamiseen on perustettu Näyttelyposti-niminen lista. Pääsääntö on, että viesti lähetetään joko Museopostiin tai Näyttelypostiin – ei molempiin.

Mitä Museopostiin voi lähettää?
- kaikki avoimet työpaikat (vakituiset ja määräaikaiset)
- nimitykset virkoihin (ei lyhyitä määräaikaisuuksia)
- yhteystietojen muutokset
- museoalan maksuton koulutus ja seminaarit
- haettavana olevat apurahat tai muut avustukset
- museoalan uutiset
- tiedustelut, esimerkiksi etsittäessä puuttuvia teoksia tai esineitä näyttelyyn
- museoalan tutkimukseen liittyvät kyselyt
- keskustelu ajankohtaisista museoalan aiheista
- muut viestit lähettäjän harkinnan mukaan

Mitä museopostiin EI voi lähettää?
- museoiden mainokset
- muut kaupalliset viestit (esimerkiksi omien koulutustilaisuuksien mainokset)
- työntekijöiden omat työnhakuilmoitukset

Liittyminen

Listalle voit liittyä osoitteessa:

Postitusohjelma lähettää sähköpostiosoitteeseesi vahvistuspyynnön. Vahvista liittymisesi www-sivulla, jonka osoite on linkkinä saamassasi viestissä. Kun olet vahvistanut liittymisesi, saat vielä tervetuloviestin, joka sisältää myös salasanasi. Pidä se tallessa. Huomioithan, että listan viestejä ei voi välttämättä vastaanottaa hotmail-osoitteisiin niiden tiukan roskapostisuodatuksen vuoksi.

Viestien lähettäminen

Listalle lähettävät viestit osoitteeseen:

museoposti(a)lists.greenspot.fi

Listalle voivat lähettää viestejä vain postituslistalle liittyneet henkilöt, ja osoitteen tulee olla listalla täsmälleen samassa muodossa kuin lähettäjäkentässä. Mikäli et ole listan jäsen ja haluat viestisi Museopostiin, ota yhteys listan ylläpitäjään ennen viestin lähettämistä.

Listalle ei voi lähettää liitetiedostoja, sillä ne kuormittavat suotta atk-yhteyksiä, saattavat olla hankalia avata ja pahimmillaan sisältävät viruksia. Liitetiedostot poistetaan viesteistä automaattisesti. Viestien suurin sallittu koko on 40 kilotavua. Lähetä viestisi mieluiten muotoilemattomina eli plain text -muodossa, jolloin viestisi avautuu varmasti kaikilla.

Viestien suurin sallittu koko on 120 kilotavua. Siksi kannattaa käyttää vain pieniä tekstin muotoiluja. Koska lista ei hyväksy piilokopioita (bcc) eikä useita vastaanottajia, lähetä Museopostiin tarkoitettu viestisi vain Museoposti-listan osoitteeseen.

Kirjoita viestin otsikko (subject) -kenttään aiheesi tiivistetysti mutta selvästi – esimerkiksi "töitä tarjolla", "tiedustelu" tai "seminaari" eivät kerro lukijalle vielä mitään.

Pidä sähköpostiviestit lyhyinä ja napakoina. Pidemmät tekstit tai kuvat voi sijoittaa esimerkiksi museon Internet-sivuille ja sisällyttää viestiin linkin.

Älä lähetä vieraskielisiä viestejä, vaan suomenna ne. Jos teksti on liian pitkä suomennettavaksi, kirjoita ingressi suomeksi. Ingressin jälkeen voit laittaa tekstin tai mieluummin linkin, joka johtaa alkuperäiseen tekstiin Internetissä.

Kun vastaat listan viesteihin ja käytät reply-komentoa, varmista osoiteriviltä viestisi vastaanottaja.

Postitustietojen muuttaminen ja listalta eroaminen sekä arkiston selaus

tapahtuu osoitteessa:

Kohdasta Listatilauksen hallinta pääsee muuttamaan omia tilaustietoja.

Salasanasi avulla pystyt keskeyttämään Museoposti-listan viestien saapumisen osoitteeseesi ja eroamaan listalta. Jos olet unohtanut salasanasi, saat tilattua sen tältä sivulta.

Listalle lähetettyjä viestejä voit selata yllä mainitussa osoitteessa Museoposti-arkisto-linkistä. Esimerkiksi Pvm-sanasta saat viestit päivämääräjärjestyksessä. Museopostin arkiston selaamiseen tarvitset salasanasi.

Tiedustelut ja Museoposti-listan ylläpito: Eeva-Liisa Taivassalo, Suomen museoliitto, puh. 0444 300 703, eeva-liisa.taivassalo(a)museoliitto.fi