MEISTÄ JA MUSEOALASTA

Jäsenistö ja jäsenmaksut

Suomen museoliitolla on 203 yhteisöjäsentä. Ne vastaavat yhteensä 383 museokohteen hoidosta.

Liittojäseneksi voidaan hyväksyä Suomessa toimiva, museotoimintaa harjoittava oikeuskelpoinen yhteisö.

Liittojäsenistö jakaantuu harjoittamansa museotoimen henkilökunnan lukumäärän mukaan kolmeen jäsenluokkaan siten, että suurimmat kuuluvat I liittojäsenluokkaan ja pienimmät III liittojäsenluokkaan.

Kannattavia jäseniä voivat olla liiton tavoitteita tukevat oikeuskelpoiset yhteisöt. Saavutetut jäsenoikeudet taataan aikaisemmin liittyneille tai kutsutuille jäsenille.

Kunniajäseniksi vuosikokous kutsuu museoalalla tai museotyön hyväksi erittäin ansiokkaalla tavalla toimineita henkilöitä. Vuosikokouksen päätöksen on oltava yksimielinen. Esityksen kunniajäsenistä tekee hallitus.

Hyväksyessään uuden jäsenen hallitus päättää, mihin jäsenryhmään yhteisö kuuluu. Hallitus voi myös muuttaa jäsenen suostumuksella jäsenluokkaa, mikäli jäsenen toiminnassa tapahtuva muutos sitä edellyttää. Vuosikokous päättää jäsenryhmien mukaan määräytyvien jäsenmaksujen perusteista ja suuruudesta. Kunniajäsenet on vapautettu jäsenmaksuista.

Jäsenmaksu

Jäsenmaksun suuruus vahvistetaan vuosikokouksessa.

Vuonna 2017 maksut ovat seuraavat:

0,25 % museon vuoden 2015 palkkasummasta museotilaston perusteiden mukaisesti siten, että jäsenmaksu on I luokassa välillä 1000-2000 euroa, II luokassa välillä 500-999 euroa, III luokassa välillä 300-499 euroa. Kannattavien yhteisöjen jäsenmaksu on 200 euroa ja kannattavien henkilöiden 60 euroa.