MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Seinätön museo

Suomen museoliitto on luonut Seinätön museo -alustan museoille, joka tarjoaa helpon, tyylikkään ja käytännöllisen tavan toteuttaa älypuhelimilla käytettävää sisältöä.

Aina mukana - aina avoinna. Koskaan aikaisemmin museot eivät ole päässeet yhtä lähelle kävijöitä — heidän taskuihinsa. Monipuoliset Seinätön museo -opasteet, ulkoreitit ja näyttelyopasteet toimivat kaikilla älypuhelimilla ja tableteilla ilman erillisten sovellusten lataamista.

Mikä on Seinätön museo?

Kuvien ja tekstien lisäksi Seinätön museo -opasteissa voi hyödyntää esimerkiksi selostajaääntä, pelillisiä ominaisuuksia, ääneen ajastettuja kuvavaihdoksia, gps-paikannusta, videoita, sisä- ja ulkokarttoja ja muita kehittyneitä mahdollisuuksia. Opasteet toimivat kaikilla älypuhelimilla ja tableteilla ilman erillisten sovellusten lataamista.

Seinätön museo opasteiden avulla voi esitellä esimerkiksi lähipuistojen patsaita, alueen kauneimpia kulttuurimaisemia tai vaikkapa neuvoa museon lähellä sijaitseviin matkailupalveluihin. Mobiiliopasteiden ansiosta museotila laajentuu fyysisten rajoitteidensa ulkopuolelle, mutta Seinätön museo -opasteet voivat yhtä hyvin esitellä myös museon sisätiloissa olevia teoksia tai näyttelyjä.

Opasteiden rakentaminen on yksinkertaista ja siitä voi tehdä useita kieliversioita. Tarvittaessa kohteisiin voi myös liittää mainoksia. Seinätön museo 2.0 on Suomen museoliiton ja Momeo Oy:n yhteistyössä kehittämä mobiilipalvelu.

Seinätön museo -esite: Museoiden uudet mobiilimahdollisuudet

Seinätön museo -pienryhmäkoulutukset

Momeo Oy:n Jean Smedman ja Paavo Hynynen opettavat pienryhmäkoulutuksissa, kuinka mobiilioppaita käytännössä toteutetaan.

Ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin tutustumisen jälkeen suurin osa ajasta käytetään ylläpitotyökalun — Tarinatallennin — käytön opettelemiseen ja oman opastekokonaisuuden perustamiseen. On toivottavaa, että osallistujat ottavat omat läppärin (+ hiiren) mukaan.

Koulutukseen kannattaa valmistautua miettimällä, millaisen oppaan tekemisen aloittaa koulutuksen aikana. Rakenteen jäsentäminen ja materiaalin varaaminen valmiiksi auttaa saamaan koulutuksesta enemmän irti. Lisätietoa koulutuksesta ja ohjeet siihen valmistautumiseen liitteenä.

Yhteen pienryhmäkoulutukseen mahtuu 10 henkilöä (max. kaksi osallistujaa / museo). Esittelytapahtumia järjestetään lisää kysynnän mukaan. Mikäli koulutukset ovat täyttyneet, mutta Seinätön museo -kiinnostaa, kannattaa ilmoittautua jonotuslistalle!

Lisätietoja koulutuksesta:

Jean Smedman, Momeo Oy

etunimi.sukunimi(a)momeo.fi

Koordinaattori Museoliitossa:

Janne Tielinen

janne.tielinen(a)museoliitto.fi

Myös meidän museomme tahtoo mukaan!

Jos edustamasi museo ei vielä ole mukana Seinätön museo -palvelussa, kannattaa pyytää tarjous pääsihteeri Kimmo Levältä. Hinta perustuu museon / museokeskuksen kokoon. Palvelu sisältää:

1. Mobiiliopastuspalvelujen (mm. rajaton määrä reittejä museon lähialueella ja museorakennuksessa) perustamiseen, muokkaamiseen sekä aineiston lisäämiseen tarvittavat tekniset ratkaisut ja teknisen tuen sekä käyttökoulutuksen.

2. Seinätön museo -palvelujen yhteismarkkinoinnin Suomen museoliiton ja sen kumppaneiden medioissa.

3. Seinätön museo -tunnusten käyttöoikeuden

4. Seinätön museo -palvelun koulutustilaisuudet