14.6.2023

Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaviikko

Suositun Poliitikon museoharjoittelu -kampanjaviikon aikana päättäjät pääsevät kurkistamaan museotyön arkeen ja museoiden ammattilaiset tutustuvat poliitikkoihin. Kampanjaviikko järjestetään 26.–30.8.2024.

Poliitikon museoharjoittelu -kampanjan perusajatus on kutsua poliitikkoja tutustumaan museon toimintaan käytännönläheisellä tavalla. Samalla tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana. Museovierailuilla tuodaan esille museoiden monipuolista työtä ja koko Suomen kattavan museoverkoston yhteiskunnallista merkitystä.

Poliitikko ”työharjoitteluun” museoon, media mukaan seuraamaan

Teemaviikkoon osallistuva poliitikko pääsee kokeilemaan museotyötä käytännön tasolla. ”Työharjoittelupäivän” aikana päättäjät tutustuvat museoammattilaisten työtiloihin, tutkijoiden huoneisiin ja esimerkiksi esineiden vastaanottotiloihin.

Poliitikot pääsevät tekemään käytännössä muun muassa valokuva-arkiston kuvalainaustoimintaa, kokoelmien digitointia, näyttelyn kohderyhmien määrittelyä ja museoturvallisuusasioita. Päättäjät voivat toimia myös keskusteluoppaina tai vertaisihmettelijöinä näyttelytiloissa, jolloin heillä on mahdollisuus tavata muita museovieraita.

Vierailun sisällöstä ja kestosta sovitaan erikseen museon ja poliitikon kesken. Myös lyhyt vierailu museossa kannattaa järjestää, sillä tärkeintä on saada yhteys paikallisiin päättäjiin.

Paikalliselle medialle poliitikon museopäivä on kiinnostava juttuaihe. Museoiden kannattaa kutsua mediaa seuraamaan poliitikon museopäivää. Museoliitto tiedottaa valtakunnallisesti medialle teemaviikosta viikkoa ennen tapahtuman alkua.

Aikataulut 2024

Kampanja järjestetään elokuun lopussa 26.–30.8.2024. Toivomme museoiden ilmoittavan sekä varmistetut että suunnitteilla olevat vierailut Museoliittoon, jotta voimme koordinoida kampanjan viestintää ja aktiviteetteja. Avaamme osallistujalistan ilmoittautumisia varten toukokuussa.  Osallistujalistaa päivitetään koko kampanjan ajan.

Muista somessa: #poliitikonmuseoharjoittelu

Teemaviikko yhdeksättä kertaa

Teemaviikko järjestettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2016 ja toisen kerran kesäkuussa 2017. Vuodesta 2018 alkaen ajankohta on vakiintunut elokuun viimeiseen viikkoon. Osallistujina on ollut viime vuosina noin 70 päättäjää ja useita kymmeniä museoita eri puolilla Suomea.

Osallistujat 2024

Voit tutustua kampanjaan osallistuviin museoihin ja päättäjiin, kun lista avautuu toukokuussa. Lista päivittyy kampanjaviikon ajan 226.–30.8.2024.

Lisätietoja

Museoliiton viestintäjohtaja Miisa Pulkkinen, miisa.pulkkinen(a)museoliitto.fi ja  0444 300 719

Materiaalia kampanjan tueksi

Museoliitto auttaa mielellään onnistuneen harjoittelun järjestämisessä. Museot voivat hyödyntää mallipohjaa omissa kutsuissaan päättäjille.