KOULUTUS

Museoliiton mentoripalvelut

Mentoroinnilla tarkoitetaan tiedon ja osaamisen välittämistä kokeneemmalta kokemattomammalle kahdenkeskisessä vuorovaikutussuhteessa. Mentori ohjaa ja tukee kehityshaluista, mutta kokemattomampaa aktoria. Mentorisuhde perustuu luottamukseen avoimuuteen ja vuorovaikutukseen.

Aktorin ja mentorin yhteistä työskentelyä rytmittävät viidestä seitsemään henkilökohtaista tapaamista. Ohjelma kestää kahdeksan kuukautta.

MENTORIKSI

Mentorointiin osallistuminen tarjoaa mahdollisuuden omassa työssä kehittymiseen. Omia näkökulmia ja ajatuksia voi uudistaa vuorovaikutuksessa nuoremman alalla työskentelevän kanssa. Mentorina toimiminen tarjoaa mahdollisuuden kokemukseen perustuvan osaamisen ja hiljaisen tiedon välittämiseen.

Mentorina voi toimia kokenut museoalan ammattilainen. Toiveena on, että mentorilla on käytynä Suomen museoliiton valmennus tai jokin vastaava mentorointikoulutus tai hänellä on jo käytännön kokemusta mentoroinnista.

Mentorina toimiminen on maksutonta.

AKTORIKSI

Haluatko kehittyä ja laajentaa osaamistasi työssäsi? Oletko tullut äskettäin museoalalle tai siirtymässä uusiin tehtäviin museoalalla? Haluaisitko keskustella mentorin kanssa työhön liittyvistä asioista? Kaipaatko tukea omien päämäärien selkeyttämiseen?

Mentorointi auttaa aktoria tunnistamaan ja kehittämään omaa osaamistaan, tavoitteitaan ja mahdollisuuksiaan. Aktorit saavat myös palautetta ja tukea valintoihinsa. Mentoroinnissa on tavoitteena jakaa kokeneen mentorin kokemusperäistä tietoa ja viisautta sekä museoalan hiljaista tietoa nuoremmalle, kokemattomammalle ja kehittymishaluiselle aktorille.
Mentorointiohjelman kautta ei haeta työtä eikä mentorin tehtävä ole välittää työtä. Hänen tehtävänään on vain jakaa oma kokemuksensa ja tietonsa, auttaa aktoria kehittymään työssään. Mentorointiohjelmaan osallistuminen mahdollistaa aktorin omien verkostojen laajentamisen.
Mentorointiohjelmaan voivat osallistua Suomen museoliiton jäsenyhteisöjen työntekijät. Mentoritoimintaan osallistuvan aktorin työnantajalta peritään osallistumisesta 200 euron suuruinen maksu. Maksun voi maksaa myös aktori itse.
Museoliitto etsii aktorin tilanteeseen parhaiten sopivan mentorin ja tukee mentorisuhdetta koko ohjelman lävitse.
Lisätietoa: Eeva-Liisa Taivassalo, projektisuunnittelija, eeva-liisa.taivassalo.fi(a)museoliitto.fi, puh. 0444 300 703.

Lisätietoja mentoroinnista:

Mikä ihmeen mentori? (Museoliiton P.S.-blogi 8.7.2013)

Ajankohtaista: