VERKKOJULKAISUT

Kokoelmapoistojen hyvät käytännöt

Aiheuttavatko kokoelmapoistot päänvaivaa? Verkkojulkaisu tarjoaa poistopoliittisia argumentteja suomalaisten museoiden käyttöön ja hälventää kokoelmapoistoihin liittyviä epäselvyyksiä.

Verkkojulkaisu avaa kulttuurihistoriallisten museoiden esinekokoelmapoistoja käytännön näkökulmista. Tarjolla on seitsemän erilaista kokoelmaesineiden poistokertomusta, joiden perusteella pyritään vastaamaan kysymyksiin poistotavoista, -kriteereistä sekä eri materiaalien ja objektikokonaisuuksien erityispiirteistä poistoarvioinnissa. Tapaukset on valittu kronologisesti poistoprosessin mukaisesti alkaen sopimusasioissa huomioon otettavista seikoista ja päättyen poistotapojen kirjoon.

Julkaisu tuotettiin Helsingin kaupunginmuseon, Tampereen museoiden ja Tekniikan museon yhteishankkeessa 2014-2015. Hankkeen lähtökohtana oli poistoprosessien päivitystarve hankemuseoissa ja tavoite herättää keskustelua poistokysymyksistä museokentällä.

Verkkojulkaisussa käsitellään myös hankkeen toteuttaman poistokyselyn tuloksia ja tarjotaan esimerkinomainen runko poistoprosessille arviointikriteereineen. Hankemuseot toivovat, että julkaisu on avuksi käytännön kokoelmatyössä ja hankkeen aikana käydyt keskustelut laajenevat ja syvenevät entisestään.

Julkaisussa on käytetty vertailupohjana Isossa-Britanniassa julkaistua Museums Associationin Disposal Toolkitia. Hanke toteutettiin opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.

Kokoelmapoistojen hyvät käytännöt. Emilia Västi & Minna Sarantola-Weiss (toim.). Suomen museoliiton julkaisuja 65. Suomen museoliitto 2015.

Verkkojulkaisu avautuu koko näytön kokoiseksi klikkaamalla. Sitä voi selata joko hiiren tai nuolinäppäinten avulla. Voit myös ladata tiedoston pdf-muodossa omalle koneellesi ja tulostaa siitä halutessasi paperiversion.