Hae sivustolta
JÄSENILLE

P.S.-blogi

Suomen museoliiton ylläpitämä P.S.-blogi on viestintäkanava, jonka sisältö on suunnattu erityisesti museoalan ammattilaisille ja sidosryhmille. Blogin tarkoitus on avata keskustelua ajankohtaisista teemoista alan toimijoiden kesken.

Blogissa julkaistaan keskimäärin 2–4 kirjoitusta kuukaudessa. Ensisijaisena kirjoittajana on Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä, mutta myös Museoliiton muu henkilökunta ja vierailevat kirjoittajat museoalalta voivat kirjoittaa blogiin.

Pyrimme julkaisemaan silloin tällöin ja mahdollisuuksien mukaan vierailevien kirjoittajien Vieraskynä-kirjoituksia.

Kuinka Museoliiton blogin Vieraskynäksi?

Mikäli sinulla on mielessäsi jokin ajankohtainen aihe, joka voisi kiinnostaa museoalan ammattilaisia, ota yhteyttä blogia toimittavaan Tanja Saloseen. -> tanja.salonen(a)museoliitto.fi.

Blogiteksteistä ei makseta palkkiota. Niistä tiedotetaan Museoliiton sosiaalisen median kanavissa sekä kuukausittain museopostilistalla.

Ohje blogitekstin laatimista varten

Otsikko: Julkaisemme Vieraskynä-tekstin otsikolla, joka on muotoa ”Vieraskynä: Tekstisi otsikko”. Otsikosta kannattaa siis tehdä mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs.

Pituus: n. 2000–4500 merkkiä (välilyönnit mukaan luettuna). Otsikko ja kuvatekstit eivät vaikuta merkkimäärään. Pidempiä tekstejä julkaistaan tapauskohtaisesti.

Ingressi: Tätä käytämme myös tavallisesti tiedotustekstinä sosiaalisessa mediassa. Voit kirjoittaa tämän blogin alkuun itse tai halutessasi jättää blogin toimittajalle. Ingressi ei vaikuta merkkimäärään, mutta sen on oltava lyhyt (n. 200 merkkiä on hyvä pituus). Ingressissä on erittäin tärkeää mainita kirjoittajan nimi.

Tekstin jaksottaminen: Väliotsikointi on toivottavaa, muttei pakollista. Myös kuvia tai välejä voi käyttää tekstin jaksottamiseen.

Tiedostomuoto: Teksti lähetetään Word-dokumenttina.

Kuvat: Tekstin kirjoittaja lähettää tekstin mukana vähintään yhden aiheeseen liittyvän kuvan. (Kuvattomia kirjoituksia ei julkaista.) Kuvaa käytetään sekä blogipostauksen pääkuvana että tiedotuskuvana sosiaalisessa mediassa. Kuvan on oltava vaakasuuntainen ja leveydeltään vähintään 1000 pikseliä. Pääkuvaan kannattaa panostaa.

Pääkuvan lisäksi voi lähettää muita kuvia. Jos kuvia on useampi, kannattaa merkitä kuvien toivotut paikat tekstiin. Kuville on myös oltava kuvatekstit ja kuvakrediitit (ellei kyseessä ole blogin toimittajan tekemä kuva tai kuva, jonka käyttö ei edellytä nimeämistä). Kuvien lähettäjä vastaa kuvien käyttöön liittyvien oikeuksien selvittämisestä.

Kuvat lähetetään erillisinä tiedostoina. Tiedostomuotona mielellään JPEG.