JÄSENILLE

Museopäivä-Julius 2017

Vuoden 2017 Valtakunnallisia museopäiviä vietettiin 8.–10.5.2017 Raumalla

Vanhaa Raumaa. Kuva: Tanja Salonen/SML

Vuoden 2017 Valtakunnalliset museopäivät ja Suomen museoliiton 94. vuosikokous järjestetettiin Raumalla 8.–10.5.2016. Teemana museopäivillä oli kulttuuriperinnön merkitys ihmisten arjessa.

Museopalkintogaalassa julkistettiin Vuoden museo ja Vuoden viestintäteko -palkintojen saajat. Vuoden museoksi valittiin Helsingin kaupunginmuseo ja Vuoden viestintäteoksi neljän uudenmaalaisen museon yhteishanke Rakkauden tiloja. Vuoden erikoispalkinto myönnettiin Vantaan taidemuseo Artsille.

Museopäivien aikana pidettiin myös Suomen museoliiton 94. vuosikokous. Tapahtuman järjestivät Suomen museoliitto, Rauman kaupunki ja Rauman museot.

Museoliiton mitalit jaettiin

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin museonjohtaja Heikki Aranteelle ja sosiaalineuvos Pekka Saarenmaalle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä Museopalkintogaalassa Raumalla 9.5.2017.

Lue mitalien perustelut.

Suomen museoliiton 94. vuosikokous

Vuosikokous 2017. Kuva: Tanja Salonen/SML

Kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto on valittu toiselle kaudelle Suomen museoliiton puheenjohtajaksi Raumalla järjestetyssä liiton 94. vuosikokouksessa 9.5.2017.

Kokouksessa valittiin myös kolme uutta jäsentä Suomen museoliiton hallitukseen. Hallituksessa aloittavat Kansallisgallerian kokoelmahallintajohtaja Riitta Ojanperä, Satakunnan Museon johtaja Juhani Ruohonen ja Mobilian museonjohtaja Heidi Rytky. Erovuorossa ollut Forssan museon johtaja Kati Kivimäki valittiin hallitukseen kolmivuotiselle jatkokaudelle.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin myös Suomen museoliiton vuosikokouksen itsenäisyyden juhlavuoden julkilausuma. Se on luettavissa Museoliiton verkkosivuilla.

Suomen museoliiton hallituksen kokoonpano 2017–2018.

Kokouksessa hyväksyttiin myös Museoliiton vuoden 2016 vuosikertomus ja toimintasuunnitelma vuodelle 2017.

Valtakunnallisten museopäivien puheenvuorot

Filosofi Maija-Riitta Ollila puhui maanantaina. Kuva: Tanja Salonen/SML

Osa Museopäivillä kuultujen puheenvuorojen esityksistä on julkaistu. Aineistot avautuvat uuteen ikkunaan.

Maanantai 8.5.2017

1. Valtionosuusuudistus Rauman kaupungin näkökulmasta, kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja Soile Strander, Rauman kaupunki
2. Puuta, rautaa ja rakkautta – raumalaiset museot esittelevät toimintaansa, museonjohtaja Kirsi-Marja Siltavuori-Ilmer, museonjohtaja Janne Koski, museonjohtaja Anna Meronen, museonjohtaja (vt.) Riitta Numminen
3. Mitä tulee ihmisen jälkeen? Filosofi Maija-Riitta Ollila
4. Ajankohtaista museoalalta luottamushenkilöille, pääsihteeri Kimmo Levä, Suomen museoliitto

Tiistai 9.5.2017

1. Kulttuurin rahoitusjärjestelmän uudistaminen ja ja museopoliittinen ohjelma, kulttuuriasiainneuvos Päivi Salonen ja ylitarkastaja Mirva Mattila, opetus- ja kulttuuriministeriö
2. Museoiden yhdistämishankkeet, kulttuuripäällikkö Risto Kupari, Rauman kaupunki, kommenttipuheenvuoro museotoimenjohtaja (vt) Selma Green, Vaasan kaupungin museot

Museopalkintogaala: Helsingin kaupunginmuseo on vuoden museo

Onnelliset voittajat. Kuvassa museonjohtajat vasemmalta oikealle: Leena Hiltula (Vantaan kaupunginmuseo), Anni Pelkonen (Hotelli- ja ravintolamuseo), Saija Ylitalo (Lottamuseo), Raija-Liisa Seilo (Teatterimuseo), Tiina Merisalo (Helsingin kaupunginmuseo) ja Kati Huovinmaa (Vantaan taidemuseo Artsi). Kuva: Tanja Salonen/SML

Museoalan parhaimmistoa palkittiin Raumalla järjestetyssä Museogaalassa tiistaina 9.5.2017. Merkittävimmän tunnustuksen sai Helsingin kaupunginmuseo, joka valittiin Vuoden museoksi 2017. Vuoden museoviestintäteko on Rakkauden tiloja -tapahtuma- ja näyttelykokonaisuus. Erikoispalkinto myönnettiin Vantaan taidemuseo Artsille.

Vuoden museo -palkinnot jaettiin neljättä kertaa. Palkinnot ojensi voittajille viime vuoden voittajan Ålands sjöfartsmuseumin intendentti Heidi Viktorsson Rauman Juhlahovissa järjestetyssä Museogaalassa. Vuoden museo -palkinto on kuvanveistäjä Pekka Kauhasen Esko-veistos. Palkinnon jakavat Suomen museoliitto ja ICOM Suomen komitea.

Vuoden museo -kiertopalkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta on tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

"Keväällä 2016 avattu uudistunut Helsingin kaupunginmuseo on lunastanut paikkansa helsinkiläisten sydämissä. Museon uudistukseen otettiin mukaan koko henkilökunta ja kaupunkilaisia jo suunnitteluvaiheessa. Museossa on monia sisällöllisiä kerrostumia, esittämisen tapoja ja teknologian hyödyntämistä. Museossa saa leikkiä, kokeilla ja koskea. Museo on monipuolinen kokonaisuus, joka vastaa erittäin hyvin avoimen ja yhteisöllisen museon käsitettä", palkintoraati perusteli valintaansa.

Vuoden museo -kiertopalkintoa tavoitteli yhdeksän museota. Finaaliin selvisi neljä museota: Helsingin kaupunginmuseo, Lenin-museo, Päivälehden museo ja Vantaan taidemuseo Artsi.

Finalistit esiteltiin gaalassa videolla, jonka voi katsoa alta:

Vuoden viestintäteko -palkinto jaetaan onnistuneelle, positiivisesti erottuvalle viestintäteolle. Raadin mukaan Rakkauden tiloja on onnistuneesti yhdistänyt neljän erilaisen museon näyttely- ja tapahtumakokonaisuudet luontevasti positiiviseksi ilmiöksi.

Museoviestintäteko -palkinnon finalisteja olivat Hotelli- ja ravintolamuseon, Lottamuseon, Teatterimuseon ja Vantaan kaupunginmuseon yhteinen näyttely- ja tapahtumakokonaisuus Rakkauden tiloja, Visavuoren museon Visavuoren kokoelmat kommentoimassa nykyaikaa somessa ja Vantaan taidemuseo Artsin Graffitin merkitys yhteiskunnallisessa keskustelussa. Palkintoa tavoitteli kuusi viestintätekoa.

Erikoispalkinnon saanutta Vantaan taidemuseo Artsia palkintoraati kiitti nopeasta ja rohkeasta reagoinnista lähiympäristön tapahtumiin. Artsi on löytänyt paikkansa ja yleisönsä erikoistumalla graffitiin ja katutaiteeseen.

Museopalkintogaala järjestettiin Rauman Juhlahovissa. Kuva: Tanja Salonen/SML

Museopalkintoraadin jäseniä ovat Maija Ekosaari, Selma Green, Pirjo Hamari, Teemu Keskisarja, Tuuli Rajavuori, Johanna Selkee ja Pauli Sivonen. Sihteerinä toimii Eeva-Liisa Taivassalo Suomen museoliitosta.

Lue palkintoraadin perustelut.

Museopäivien retket

Arkeologisen kulttuuriperinnön retkellä tutustuttiin pronssikautiseen elämänmenoon Sammallahdenmäellä. Kuva: Pauliina Kinanen/SML

Keskiviikko oli opintoretkipäivä. Tarjolla oli viisi erilaista retkeä, jotka tutustuttivat osallistujat Rauman ja sen lähialueiden kulttuuriperintöön.

1. Arkeologinen kulttuuriperintö
Tutustutaan Sammallahdenmäen pronssikautiseen hautaröykkiöalueeseen, joka on ollut maailmanperintökohde vuodesta l999. Kohteessa on opastettu kierros ja kenttälounas. Seuraavana on Euran Luistarin Rautakauden muinaispuisto, jonka yli 1300 haudasta tunnetuin on ns. Euran emännän hauta. Vierallaan Kauttuan Ruukinpuistossa Alvar Aallon suunnittelemissa terassitalossa ja Jokisaunalla. Retki päättyy esihistorian opastuskeskus Nauravaan lohikäärmeeseen.

2. Vanha Rauma
Kävelykierros Vanhassa Raumassa, joka on ollut UNESCOn maailmanperintökohde vuodesta 1991. Kierroksen aikana vieraillaan Pyhän Ristin kirkossa sekä korjausrakennuskeskus Tammelassa.

3. Merellinen kulttuuriperintö
Vesibussi vie entiselle puolustusvoimien linnakesaarelle Kuuskajaskariin. Opastetun Kierroksen jälkeen vuorossa on Kylmäpihlajan majakkasaari.

4. Porin teollinen kulttuuriperintö
Retkellä tutustutaan Porin keskustan teolliseen kulttuuriperintöön ja teollisuushistoriansa, rakennustapansa ja teknisen varustuksensa johdosta kansainvälisestikin merkittävän Noormarkun ruukin uuteen museoon.

5. Olkiluoto ja Eurajoki
Suunataan kohti Olkiluodon ydinvoimalaa, jossa perehdytään yrityksen toimintaan ja tiedenäyttelyyn ja tehdään kierros ydinvoimala-alueella. Matka jatkuu Vuojoen kartanoon lounaalle. Jatketaan Irjanteen kirkolle, missä tutustutaan kirkkoon ja vapaavalintaisesti maatalous-, koulu- tai kotiseutumuseoon ja asekokoelmaan.

Tulevia tapahtumia

Vuoden 2018 Museopäivät järjestetään Vaasassa (23.–25.5.2018). Suomen museoliiton tuleviin koulutuksiin ja tapahtumiin voi tutustua koulutuskalenterissa.