MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Yhteinen perintö -hankkeen toteuttaminen 2016-2017

Hankkeen toteutus

Yhteinen perintö -hankkeen painopiste on juhlavuoden 2017 ohjelman markkinoinnissa ja yhteisviestinnän toteutuksessa.

1) Museoiden juhlavuoden ohjelma kootaan erilliselle verkkosivustolle, joka toimii ohjelmaviestinnän pääkanavana. Ohjelmatietoja, sekä alustavia että valmiita suunnitelmia, on saanut ilmoittaa Yhteinen perintö -hankkeelle syksystä 2015 lähtien. Otamme edelleen tietoja vastaan (ks. linkki yllä). Ilmoitettavan ohjelman toivotaan olevan erityinen, itsenäisyyden juhlavuoteen liittyvä tai sitä juhlistava tapahtuma, tilaisuus näyttely, teos tai vastaava. Ilmoittettu ohjelma tullaan julkaisemaan kootusti verkkosivustolla www.museo100.fi, joka avautuu lokakuun 2016 aikana. Verkkosivujen käyttöönottoon liittyvistä käytännön asioista, muun muassa jo ilmoitettujen ohjelmatietojen päivittämisestä ja muokkaamisesta, tiedotetaan ennen sivuston avaamista museoiden yhteyshenkilöille.

2) Museoiden juhlavuoden ohjelmalle, näyttelyille ja tapahtumille tarjotaan näkyvyyttä. Juhlavuoden aikana toteutetaan kaksi viestintäkampanjaa. Pääpaino on juhlavuoden avauksessa loppiaisviikonlopun 6.-8.1.2017 tapahtumien markkinoinnissa. Toinen kampanja-ajankohta on vuoden 2017 keväällä alkaen suomalaisuuden päivästä 12.5. Kampanjat toteutetaan ostopalveluna.

3) Juhlavuoden teemaan Yhdessä tartutaan videoviestinnän keinoin. 100 sekuntia Suomen historiaa -videosarjan avulla rohkaistaan museoita ja museokävijöitä avaamaan omia kokemuksia Suomen 100-vuotisesta itsenäisyyden historiasta 100 sekunnissa. Videopohja (mm. yhteiset alku- ja loppuinsertit, musiikki tai äänimaisema) tuotetaan yhteistyökumppanin kanssa.

Hanke huolehtii tarvittavan käyttökoulutuksen toteutuksesta, pohjien tarjoamisesta museoille ja tarvittavasta muusta tuesta. Videoiden jakelussa hyödynnetään juhlavuoden ohjelmaa kokoavaa verkkosivustoa sekä Suomen museoliiton ja erityisesti museoiden omia sosiaalisen median kanavia.

4) Verkkopalveluita aktivoidaan vuonna 2017 viestinnällisesti ja sisällöllisesti itsenäisyyden ajan teemoihin ja aikaa koskeviin kysymyksiin. Toteutuksessa hyödynnetään erityisesti Kysy museolta -verkostoa ja Seinätön museon -verkkosovellusta. Yhteistyötä tehdään myös Museokortista vastaavan FMA Creations Oy:n kanssa.