JÄSENILLE

Museopäivä-Julius 2016

Valtakunnalliset museopäivät järjestettiin Inarissa 25.–27.5.2016.

Pohjoisen luonto tarjosi upeat puitteet Museopäiville. Kuva: Tuuli Rajavuori/SML

Vuoden 2016 Valtakunnalliset museopäivät ja Suomen museoliiton 93. vuosikokous järjestetettiin Inarissa 25.5.–27.5.2016. Teemana museopäivillä oli kulttuuriympäristö.

Museopalkintogaalassa julkistettiin Vuoden museo ja Vuoden museojulkaisu -palkintojen saajat. Vuoden museoksi valittiin Ålands sjöfartsmuseum ja Vuoden museojulkaisuksi Kouvolan kaupunginmuseon kustantama teos Kolme tehdasta, yksi kunta – Kuusankosken kaavoitus- ja rakennusperintö 1850–1959. Vuoden erikoispalkinto myönnettiin Uudenkaupungin museolle kuva-arkistotoiminnasta.

Museopäivien aikana pidettiin myös Suomen museoliiton 93. vuosikokous. Tapahtuman järjestivät Suomen museoliitto, Saamelaismuseo Siida ja Inarin kunta.

Museoliiton mitalit jaettiin

Dosentti Marja-Liisa Rönkkö otti vastaan Suomen museoliiton mitalin. Kuva: Tanja Salonen/SML

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin dosentti Marja-Liisa Rönkölle ja museonjohtaja (ent.) Tarmo Jomppaselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä Museopalkintogaalassa Inarissa 26.5.2016.

Lue mitalien perustelut.

Suomen museoliiton 93. vuosikokous

Vuosikokous pidettiin Sajoksen Solju-salissa. Kuva: Tuuli Rajavuori/SML

Suomen museoliiton puheenjohtajaksi valittiin liiton 93. vuosikokouksessa Kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto. Kokouksessa valittiin myös kaksi uutta jäsentä jäsentä Museoliiton hallitukseen. Hallituksessa aloittavat Helsingin kaupunginmuseon johtaja Tiina Merisalo ja Keski-Suomen museon johtaja Heli-Maija Voutilainen. Erovuorossa olleet Johanna Lehto-Vahtera ja Hanna-Kaisa Melaranta valittiin hallitukseen jatkokaudelle.

Suomen museoliiton hallituksen kokoonpano 2016–2017.

Kokouksessa hyväksyttiin myös Museoliiton vuoden 2015 vuosikertomus ja toimintasuunnitelma vuodelle 2016.

Valtakunnallisten museopäivien puheenvuorot

Museoliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna avasi keskiviikon ja torstain seminaariosuudet. Kuva: Tanja Salonen/SML

Sekä keskiviikkona että torstaina Museopäivillä kuultiin kulttuuriympäristö-teemaan liittyviä puheenvuoroja. Osa puheenvuorojen aineistoista on julkaistu. Aineistot avautuvat uuteen ikkunaan.

Keskiviikko 25.5.

1. Saamelainen maisema, tutkija Päivi Magga, Saamelaismuseo Siida
2. Joikupuheenvuoro, poromies Nils-Heikki Paltto
3. Onko tunturilla muisti? Valokuvataiteilija Jorma Puranen pohtii Lapissa toteutettujen töidensä kautta tilan ja ajan, paikan ja historian toisiinsa kietoutuneita suhteita.
4. Taiteilija maisemassa vai maisema taiteilijassa? Kuvataiteilija Maaria Wirkkala

Torstai 26.5.

1. Kulttuuriympäristö strategisena voimavarana, kulttuuriasianneuvos Mirva Mattila, opetus- ja kulttuuriministeriö
2. Eurooppalainen kulttuuriperintöstrategia, yli-intendentti Ulla Salmela, Museovirasto
3. Kulttuuriympäristöstrategia ja sen toimeenpano museoiden näkökulmasta, museonjohtaja Heli-Maija Voutilainen Keski-Suomen museo
4. Aineeton kulttuuriperintö – yhteisöt elävissä ympäristöissä, Leena Marsio, Museovirasto
5. Kolttasaamelaisten Gramota-arkisto Unescon Maailman muisti -listalle, Pauliina Feodoroff, Saa'mi Nue'tt -yhdistys
6. Arkkitehtuuri ja maisemat Lapin matkailun luomisessa, TkT, arkkitehti Harri Hautajärvi
- Tutustu Hautajärven väitöskirjaan Autiotuvista lomakaupunkeihin - Lapin matkailun arkkitehtuurihistoria täällä.
7. Ajankohtaista museokentältä, pääsihteeri Kimmo Levä, Suomen museoliitto

Lisäksi Kulttuuriperintö ja Wikipedia: mitä museo voi tehdä Wikipedian ja Wikimedian kanssa? Puheenjohtaja Heikki Kastemaa, Wikimedia Suomi ry

Museopalkintogaala: Ålands sjöfartsmuseum on Vuoden museo

Onnelliset voittajat Hanna Hagmark-Cooper ja Anu Kasnio Inarin illassa 26.5.2016. Kuva: Tanja Salonen/SML

Museoalan parhaimmistoa palkittiin Inarissa järjestetyssä Museogaalassa torstaina 26.5.2016. Merkittävimmän tunnustuksen sai Maarianhaminassa sijaitseva Ålands sjöfartsmuseum, joka valittiin Vuoden museoksi 2016. Vuoden museojulkaisu on Kouvolan kaupunginmuseon kustantama teos Kolme tehdasta, yksi kunta – Kuusankosken kaavoitus- ja rakennusperintö 1850–1959. Erikoispalkinto myönnettiin Uudenkaupungin museolle kuva-arkistotoiminnasta.

Vuoden museo -palkinnot jaettiin kolmatta kertaa. Palkinnot ojensi voittajille viime vuoden voittajan Serlachius-museo Göstan kehittämispäällikkö Päivi Viherkoski Saamelaiskulttuurikeskus Sajoksessa järjestetyssä Museogaalassa. Vuoden museo -palkinto on kuvanveistäjä Pekka Kauhasen Esko-veistos.

"Ålands sjöfartsmuseum on erinomainen esimerkki siitä, miten yhteistyö, tehokas verkostoituminen ja vahva tutkimuksellinen pohja tuottavat kiinnostavia ja erinomaisesti esille pantuja näyttelyitä, kävijäluvun huiman kasvun sekä vahvan jalansijan omassa yhteisössä", palkintoraati perusteli valintaansa.

Vuoden museo -kiertopalkintoa tavoitteli 17 museota. Finaaliin selvisi viisi museota: Aboa Vetus & Ars Nova, Didrichsenin taidemuseo, HAM Helsingin taidemuseo, Postimuseo ja Ålands sjöfartsmuseum.

Vuoden museo -kiertopalkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta on tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle. Palkinnon jakavat Suomen museoliitto ja ICOM – Suomen komitea.

Museojulkaisukilpailun finalisteja olivat EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Gallen-Kallela Museo, Kouvolan kaupunginmuseo, Museokeskus Vapriikki ja Serlachius-museo Gustaf. Kilpailuun ilmoitettiin kaikkiaan 23 teosta.

Museopalkintoraadin jäseniä ovat Anne Sjöström, Merja Heiskanen, Kimmo Levä, Liisa Lindgren, Päivi Salonen, Kaisa Viljanen ja Ditte Winqvist. Sihteerinä toimii Eeva-Liisa Taivassalo Suomen museoliitosta.

Museopalkintogaalassa finalistit esiteltiin ensimmäistä kertaa videolla, joka on nähtävissä täällä.

Lue palkintoraadin perustelut.

Museopalkintogaala järjestettiin Sajoksessa. Kuva: Tanja Salonen/SML

Museopäivien retket

Maisemat retkillä olivat hyvin kuvauksellisia. Kuva: Tuuli Rajavuori/SML

Perjantai oli opintoretkipäivä. Tarjolla oli viisi erilaista retkeä, jotka tutustuttivat osallistujat saamelaisalueiden luontoon ja kulttuuriin.

Teno virtaa - Deanu golgá
Opintoretkellä tutustutaan Utsjoen saamelaisalueeseen. Petsikolla ylitetään Inarin ja Utsjoen kunnanraja, ja samalla siirrytään puurajan yläpuolelle tunturi- ja vaivaiskoivujen tunturiylängölle. Matkareitti kulkee valtakunnallisesti arvokkaan maisema-alueen Utsjoen laakson kautta, joka on myös nimetty yhdeksi Suomen kansallismaisemista.

Kolttain mailla - Saa’mi jânnmin
Opintoretkellä tutustutaan kolttasaamelaiseen kulttuurin. Retkellä kuljetaan läpi Suomen pisimmän kylän Sevettijärven ja Näätämön kautta Norjan puolelle Neideniin ja Kolttakönkäälle.

Tankavaaran taigaa, kultaa ja kulttuurihistoriaa - Tankavári golli ja kulturhistorjá
Opintoretkellä matkataan Suomen eteläisimmälle saamelaisalueelle. Tankavaarassa sijaitsevat vierekkäin Tankavaaran Kultamuseo ja Kultakylä sekä Tankavaaran luontokeskus.

Inari ajan aalloilla - Aanaar ääigi páárui alne
Opintoretkellä tutustutaan monikulttuuriseen Inariin Saamelaismuseo Siidassa ja sen ulkomuseoalueella. Museokentälle tiivistyy 10 000 vuotta historiaa.

Omatoimiretki Pielpajärven erämaakirkolle
Polku Pielpajärven erämaakirkolle (P-paikalta yht. 10 km, kylältä yht. 16 km) lähtee 3 km:n päästä Siidasta Sarviniementien pysäköintialueelta. Polku kulkee upeassa vanhassa aarnimetsässä sivuten metsälampia ja järviä.

Tulevia tapahtumia

Vuoden 2017 museopäivät järjestetään 8.–10.5.2017 Raumalla. Suomen museoliiton tuleviin koulutuksiin ja tapahtumiin voi tutustua koulutuskalenterissa.