MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Yhteinen perintö näkyy ja kuuluu vuonna 2017

Tiedote 18.5.2016:

Suomen museoliiton koordinoima Yhteinen perintö -hanke kokoaa, viestii ja markkinoi museoiden itsenäisyyden juhlavuoden 2017 ohjelmaa. Hanke on saanut viimeisteltyä suunnitelmansa ja ponnistaa nyt kohti juhlavuotta yhdessä museoiden kanssa. Luvassa on muun muassa viestintäkampanjoita sekä osallistavaa videotuotantoa.

Näkyvyyttä museoiden juhlavuoden ohjelmalle

Museoiden tuottamien juhlavuoden näyttelyiden, tapahtumien ja muun ohjelman yhteisviestinnän ja -markkinoinnin tueksi toteutetaan kaksi viestintäkampanjaa. Loppiaisviikonloppuna 6.-8.1.2017 vietetään museoiden juhlavuoden avausta ja suomalaisuuden päivästä 12.5.2017 alkaen markkinoidaan museoille tärkeää kesäkauden ohjelmaa. Kampanjoissa tullaan käyttämään ostettua mainostilaa ja hyödyntämään myös sosiaalisen median välineitä. Sisältöjen suunnittelu aloitetaan kesällä 2016.

Suomen museoliitto on kerännyt syksystä 2015 lähtien tietoja museoiden itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmasuunnitelmista ja valmiista kokonaisuuksista. Toukokuuhun 2016 mennessä yhteensä 175 museota on ilmoittanut juhlavuoden ohjelmatietonsa ja kertonut halukkuudestaan olla mukana hankkeen toimissa. Museoiden ilmoittamat itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmatiedot tullaan julkaisemaan uudella erillisellä verkkosivulla, jota valmistellaan parhaillaan. Verkkosivuihin liittyvistä käytännön asioista, muun muassa jo ilmoitettujen ohjelmatietojen päivittämisestä ja muokkaamisesta, tiedotetaan hyvissä ajoin ennen sivuston avaamista.

Uusia ohjelmatietoja voi edelleen ilmoittaa osaksi Yhteinen perintö -hanketta täyttämällä oheinen ohjelmalomake.

Edellä mainittujen toimien lisäksi Yhteinen perintö -hanke valmistelee markkinointiyhteistyötä FMA Creations Oy:n kanssa kehittämällä Museokortin 2017 juhlavuoden painoksen. Erikoiserä lanseerataan ennen juhlavuoden alkua. Käsityksiä itsenäisyyden ajan historiasta laajennetaan puolestaan verkkopalveluiden ja -sovellusten avulla. Suunnitelmissa on Kysy museolta -palvelun ja Seinätön museo -verkkosovelluksen käytön laajentaminen osaksi juhlavuoden teemoja ja kysymyksiä.

Anna äänesi kuulua - 100 sekuntia Suomen historiaa

Itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi kokeillaan uutta tapaa viestiä ja osallistaa yleisöjä. 100 sekuntia Suomen historiaa videosarjan tavoitteena on osallistaa sekä museot että museokävijät tuottamaan sisältöjä, joiden kautta kokemus Suomen satavuotisesta itsenäisyyden historiasta rakentuu. Toteutustavan toivotaan myös rohkaisevan esittämään erilaisia näkökulmia ja tulkintoja historiasta sekä omakohtaisia taide- ja kulttuuriperintökokemuksia.

Hankeessa tuotetaan videopohjat toteutusta varten. Suomen museoliitto koordinoi jakelua, julkaisemista sekä järjestää tarvittavaa koulutusta. Jaettavat videopohjat eivät rajaa sisällöntuotantoa tiettyyn videomäärään, vaan mahdollistavat laajan käytön. Videoiden avulla on mahdollista tehdä museoiden juhlavuoden ohjelmanostoja, mutta dokumentoida myös historian, taiteen ja yhteisen perinnön kautta esille nousevia juhlavuoden 2017 tunnelmia ja ajatuksia.

Pääsihteerimme Kimmo Levän sanoin: "Faksiaika meni jo." Antakaa mielikuvituksenne lentää! Inspiraatiota voi myös käydä hakemassa muistelemalla taannoisen Propagandaprojektin tuloksia.

Yhteinen perintö -hanke lyhyesti

Yhteinen perintö -hanke toteutetaan vuosina 2016-2017. Hankkeen tavoitteena on yhdessä museoiden kanssa aktivoida yleisöjä juhlavuoden viettoon sekä lisätä tietoa ja ymmärrystä Suomen itsenäisyyden ajasta. Yhteinen perintö -hanke pyrkii viestimään museoiden juhlavuoden ohjelmasta positiivisesti ja tavalla, joka herättää kiinnostusta sukupuolesta, taustasta, iästä tai asuinpaikasta riippumatta.

Yhteinen perintö -hanke on valtioneuvoston kanslian hallinnoiman Suomi100-tukiohjelman rahoittama hanke. Hankkeen taustalla ovat valtakunnalliset museotoimijat: Kansallisgalleria, Luonnontieteellinen keskusmuseo, Museovirasto, Kansallismuseo, Suomen kotiseutuliitto ja hankkeen koordinoinnista vastaava Suomen Museoliitto.

Lisätietoja:
Janne Tielinen