MUSEOIDEN KEHITTÄMINEN

Vuoden museo -finalistit 2017

Vuoden museo 2017 -finalistit ovat Helsingin kaupunginmuseo, Lenin-museo, Päivälehden museo ja Vantaan taidemuseo Artsi.

Vuoden museo -kilpailuun ilmoittautui kaikkiaan yhdeksän museota, joista finaaliin valittiin neljä. Kilpailu etenee lähikuukausina, kun palkintoraati vierailee finalistimuseoissa. Voittaja julkistetaan Museopalkintogaalassa 9.5.2017 Valtakunnallisilla museopäivillä Raumalla.

Suomen museoliiton ja ICOMin Suomen komitean Vuoden museo -palkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta on myös tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

Museopalkintogaalassa julkistetaan myös Vuoden museoviestintäteko. Vuoden museoviestintäteko -palkinto jaetaan onnistuneelle, positiivisesti erottuvalle viestintäteolle. Vuoden museoviestintäteolla voidaan huomioida myös museoalan ulkopuolinen taho.

Vuoden museoviestintäteko 2017 -finalisteja ovat Hotelli- ja ravintolamuseon, Lotta-museon, Teatterimuseon ja Vantaan kaupunginmuseon yhteinen näyttely- ja tapahtumakokonaisuus Rakkauden tiloja, Visavuoren museon Visavuoren kokoelmat kommentoimassa nykyaikaa somessa ja Vantaan taidemuseo Artsin Graffitin merkitys yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Vuoden museoviestintäteko -finalistit esitellään kevään aikana blogisarjassa. Vuoden museo -finalisteista puolestaan tuotetaan esittelyvideo, joka saa ensi-iltansa toukokuun Museopalkintogaalassa.

Vuonna 2016 Vuoden museoksi valittiin Ålands sjöfartsmuseum. Katso alta vuoden 2016 finalistien esittelyvideo.